SAS-ledelsen sier i en børsmelding i formiddag at et felles selskap kan betjene det norske markedet på en konkurransemessig måte. Et slikt selskap kan enten innebære at all virksomhet samles i ett av de eksisterende selskapene eller i et helt nytt selskap, går det fram av meldingen.
Hovedårsaken er den harde konkurransen fra Norwegian og andre lavprisselskaper det siste året. Sammenslåingen vil trolig føre til at enten SAS- eller Braathens-navnet blir borte.
SAS og Braathens deler i dag det norske innenlandsmarkedet mellom seg. SAS flyr i hovedsak mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Haugesund, mens Braathens flyr til og fra de andre stamruteflyplassene, samt kystrutene fra Kristiansand til Trondheim.
Styret avgjør
De ansatte vil bli orientert i løpet av dagen, opplyser informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS. Hun understreker at dette dreier seg om en innstilling fra konsernledelsen til styret, og at en endelig beslutning ennå ikke er tatt.
Meisingseth sier at det blir endringer i lønns- og arbeidsforhold, men at det nå skal forhandles med de ansatte. Hun sier at det ennå ikke er bestemt hvor mange ansatte som må kuttes, men at det er helt sikkert at antallet ansatte skal ned.
Trolig lønnskutt
Bakgrunnen er de dramatiske endringene i det norske flymarkedet etter at Norwegian kom med i konkurransen. Både piloter og kabinansatte i det sammensatte selskapet må trolig ned i lønn, og det kan også gå mot overtallighet.
Det heter i pressemeldingen at løsningen forutsetter effektiviseringstiltak og at det blir etablert nye avtaler med medarbeiderne om reduserte lønns- og arbeidsvilkår for å skape den nødvendige lønnsomheten og konkurransekraften
Det er ukjent om det felles selskapet vil beholde SAS-navnet eller Braathens-navnet, men det er ledelsens innstilling til styret at SAS og Braathens skal slås sammen til ett selskap.
Billigere billetter
Det er meningen at det nye selskapet skal se dagens lys fra 1. mai. Meisingseth sier at publikum vil merke at de får et mer effektivt selskap, og publikum vil få billigere billetter.
Den endelige innstillingen fra konsernledelsen vil først være klar i mars. Da er det opp til SAS-styret å vedta hvordan SAS skal møte fremtiden. Widerøe er ikke omfattet av forslaget.
Beslutningen om å koble sammen de to selskapene i Norge kommer ikke overraskende på markedet, der spekulasjonene har gått i lang tid.