Ordren kommer som følge av at et Boeing 737-300-fly tilhørende Southwest Airlines måtte nødlande i Arizona etter at det oppsto et stort hull i taket. Hullet skyldtes sprekkdannelser og materialtretthet.
Les også:
FAA-direktivet gjelder 175 fly av modellseriene 737-300, 737-400 og 737-500 som har logget særlig mange avganger og landinger. 80 av dem tilhører det amerikanske selskapet Southwest, mens resten hører hjemme i andre land.
Ifølge FAA skal undersøkelsen ta sikte på å oppdage sprekker som ikke er synlige for det blotte øye.
Southwest satte alle sine fly av typen 737-300 på bakken etter den skremmende episoden fredag da flyet med 123 passasjerer måtte foreta en brå nedstigning og nødlande på en militærbase.
Oppdaget sprekker i fire fly
Mandag ble det oppdaget sprekker i tre til av Southwests fly på flyplassen i Los Angeles.
Les også:
Southwest har tidligere hatt problemer med sprekker på eldre fly. Ifølge sikkerhetseksperter skyldes det den aggressive måten lavprisselskapet bruker sine fly, med korte turer og korte opphold på bakken.
Tidligere har selskapet måttet betale en større bot for å ha unnlatt å gjennomføre grundige struktursjekker av skrogene på flyene.
Etter fredagens episode vil trolig USAs trafikksikkerhetsmyndigheter NTSB på nytt se på Southwests vedlikeholdspraksis.