Flere forsikringsselskaper varsler nå innstramninger i utbetalinger av forsikring i forbindelse med askeskyen fra Island.
Tidligere i dag varslet Europeiske Reiseforsikring at de vil stramme inn på utbetaling av ekstraordinære utgifter i forbindelse med reiseproblemer forårsaket av askeskyen fra Island.
Feriearrangøren Star Tour sier de rister på hodet av Europeiskes uttalelser. De mener det er trygt å bestille ferien nå. Men det bryr ikke forsikringsbransjen seg om.
Endrer praksis
Nå følger flere forsikringsselskap etter Europeiske. Gjensidige er blant dem som endrer praksis.
– De som reiser ut i dag vil ikke få dekket kost og losji av Gjensidige forsikring dersom de rammes av askeskyen, sier informasjonsmedarbeider Bjarne Aani Rysstad til NRK.no.
Grunnen til denne endringen er at luftfartsmyndighetene har varslet mulig stans i flytrafikken.
– De som allerede er ute og reiser trenger ikke å bekymre seg. De vil få dekket kost og losji, og i noen tilfeller alternativ transport hjem, sier Rysstad.
Enorm pågang
Det har vært travle tider for forsikringsselskapene de siste dagene. Askeskyene som har rammet flytrafikken har ført til at mange nordmenn har tatt kontakt med sine forsikringsselskap.
Gjensidiges kundesenter melder om et enormt kjør. Til og med i går hadde de mottatt 2000 henvendelser.
– Men de som reiser med en feriearrangør, skal forholde seg til dem, ikke oss, sier Rysstad.
- Les også:
- Les også:
Kan endre praskis
Også hos Tryg Vesta har pågangen vært stor de siste dagene.
Forsikringsselskapet tilbyr forsatt hjelp til de som rammes av askeskyen, men det kan endre seg.
– Vi skjønner godt hvorfor Europeiske Reiseforsikring har endret praksis i dag, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i Tryg Vesta.
Stigum Olsen oppfordrer den enkelte om å holde seg oppdatert om utviklingen i flytrafikken på egenhånd før man bestiller reise.
– Vi vil ikke advare folk mot å reise, men vi kan ikke utelukke at vi legger oss på samme linje som Europeiske, sier Stigum Oslen til NRK.no.