Det er etter det Dagbladet erfarer hovedpunktet i den kontroversielle planen som er blitt drøftet av styret i SAS-konsernet. Disse planene skal også være kjernen i uenigheten mellom styret i SAS Braathens og Petter Jansen, som gikk av som administrerende direktør søndag. SAS-toppsjef Jørgen Lindegaard avviste imidlertid under sitt besøk i Oslo i dag at selskapet har slike planer.
Blue og Estonian Air
SAS-ledelsen skal ha vurdert å sette inn lavprisselskapene Blue fra Finland og Estonian Air fra Estland på norske flyruter. Flyene med mannskap fra hjemlandene og vedlikehold i de respektive landene, vil kunne operere billigere enn SAS Braathens.
Konsernledelsen urolig
Det er enhetskostnadene i SAS Braathens som bekymrer ledelsen i Stockholm. I tillegg har konsernledelsen sett med uro på at tiltak SAS Braathens har iverksatt for å kutte kostnader, ikke har tjent konsernet som helhet.
- I sjokk
– Vi er i sjokk og frykter for arbeidsplassene våre og framtiden til SAS Braathens. Jeg får frysninger på ryggen. Planene undergraver arbeidsplassene våre og de betingelser vi har kjempet fram, sier leder Terje Nilsen i SAS Braathens Kabinforening til NTB.
Vil drøfte saken
Han sier SAS Braathens Kabinforening og SAS Braathens Pilotforening, som begge er organisert i YS-forbundet Parat, drøfter saken i et møte med YS tirsdag.
– SAS-ledelsens planer åpner for sosial dumping. Vi er engstelige for norske arbeidsplasser. Hvem kan konkurrere med østeuropeiske flyvertinner som jobber for 10 kroner timen, spør Nilsen.