Skandinaviske luftfartsmyndigheter har gitt SAS-ledelsen ytterligere sju uker på å innhente erklæringen fra pilotene, som skulle ha ligget klar 1. mars. Da blir pilotene i alle de tre skandinaviske landene overført fra SAS-konsernet sentralt til de nasjonale SAS-selskapene.
SAS-ledelsen trakk mandag kveld derfor tilbake sitt ultimatum til danske piloter om å skrive under innen 1. mars. Dersom de ikke undertegnet, ville de ikke kunne fly selskapets fly.
Saken berører ikke norske flygere, ettersom de allerede i 14 måneder har vært ansatt i det nasjonale norske selskapet SAS Braathens. Danske og svenske flygere er derimot emmå ikke overført.
Misliker nasjonale selskaper
I og med den forlengede fristen får SAS fortsatt lov til å holde flyflåten i luften, selv om verken de svenske eller danske flygerne foreløpig har skrevet under på sikkerhetserklæringen. Erklæringen er avgjørende for at pilotene i det hele tatt kan fly for de nye nasjonale selskapene.
De danske flygerne har sterkt motsatt seg å bli overført fra det fellesnordiske SAS-konsernet, som er registrert i Stockholm, til SAS Danmark, som blir deres nye nasjonale arbeidsgiver. Flygerne mener at dette vil gi langt dårligere arbeidsfohold enn tidligere, og at de blant annet risikerer å miste de lukrative langrutene. Dette førte i januar måned til streik blant de danske SAS-pilotene.
Fornøyd med utsettelse
Dansk Pilotforening har anbefalt sine medlemmer om ikke å undertegne brevet før de juridiske konsekvensene er kartlagt. Leder Mogens Holgaard i Dansk Pilotforening sier til det danske nyhetsbyrået Ritzau at han er fornøyd med utsettelsen.
- Det betyr at ingen tvinges til å skrive under på noe, før vi får klarhet i de eventuelle konsekvenser, sier han.
Kan ennå bli rettssak
Det er det såkalte OPS-utvalget, som på vegne av luftfartsmyndighetene i Norge, Sverige og Danmark fører tilsyn med SAS, som har imøtekommet anmodningen fra SAS om dispensasjon.
Pilotforeningene i Danmark og Sverige truer med å gå til domstolene for å få SAS dømt for avtalebrudd i forbindelse med tvangsflyttingen til de nasjonale selskapene.