Både når det gjelder passasjertall og kabinfaktor - antall solgte seter i forhold til kapasiteten - kan selskapet vise til framgang. Kabinfaktoren i Scandinavian Airlines, som er konsernets største datterselskap, økte med 9,2 prosentenheter til 68,3 prosent, og det er gode passasjertall i alle de tre skandinaviske landene.
3 millioner passasjerer
SAS-konsernets forskjellige flyselskaper transporterte i november i overkant av 3 millioner passasjerer. Det er over 20 prosent flere enn i samme måned i fjor, viser trafikkoversikten fra SAS-konsernet.
Det er positiv trafikkutvikling i alle rutesektorer unntatt
interkontinentale ruter, og størst er økningen i de europeiske rutene med vel 40 prosent. Også dansk og svensk innenrikstrafikk viser nå positive trafikktall.
Analytikerne mener at særlig det nye enveis-konseptet til SAS har gitt selskapet god framgang. Denne framgangen er likevel ikke gratis, selv om trafikktallene går oppover.
Spår nye kutt
TAR AV: SAS viser gode trafikktall i hele Skandinavia - men flere oversjøiske ruter er truet (Foto: Scanpix)
Onsdag meldte den danske avisen Børsen at SAS forbereder drastiske kutt i Danmark. Rutene fra Kastrup til Bangkok, Seattle og Shanghai kan bli lagt ned, og dette kan få store konsekvenser for hele den oversjøiske virksomheten til SAS International.
Konsernet taper store penger på alle de tre rutene, og dersom det ikke klarer å finne en løsning innen 15. desember, kan det være for sent.
Flygerne i selskapet, som har gått med på nedskjæringer for å sikre selskapets muligheter for videre vekst, er ifølge den danske avisen svært skuffet. De sier nå at grunnlaget for avtalen de i sin tid inngikk med selskapet vil bli borte dersom dersom det nå blir nedskjæringer og oppsigelser.
Konsernets informasjonssjef Bertil Ternert vil ikke bekrefte opplysningene i Børsen, men sier til nyhetsbyrået Reuters at den internasjonale virksomheten er under sterkt press.
Norwegian haler innpå
Til tross for en samlet trafikkøkning i november for SAS Braathens og Widerøe på 5,3 prosent, viser likevel en undersøkelse fra Berg-Hansen reisebyrå blant 6900 jobbreisende at disse nå er nesten like fornøyde med Norwegian som med SAS Braathens.
- I fjor var 39,5 prosent fornøyd med Norwegian, men i år svarte hele 57,8 prosent at de er fornøyd. SAS Braathens har også økt litt, fra 50,5 prosent fornøyde kunder i gjor, til 60,4 prosent i år. Nå er SAS Braathens og Norwegians omtrent like populære, sier direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen til Aftenpostens Forbruker.no.
- Sender kunder til konkurrentene
Villadsen mener at SAS Braathens faktisk er med på å sende kunder over til konkurrenten. Hver gang de kansellerer en tur, må kundene booke om. Og på denne måten får de øynene opp for Norwegian.
Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier at økningen i antall avganger på de sentrale norske rutene nå gir uttelling. Det betyr også mye at selskapet den siste tiden har hatt færre kanselleringer enn konkurrentene.
Enveispriser suksess
Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens innrømmer at selskapet i høst har hatt mange kanselleringer på grunn av syke flygeledere og tekniske feil. Samtidig har selskapet satt i gang flere tiltak for å bedre regulariteten, og når det gjelder internasjonal trafikk, slår selskapet nå konkurrentene. En av årsakene er de nye enveisprisene, som selskapet innførte 1. september.
- Vi vet at dette har vært en suksess. Vi ser blant annet at businesstrafikken har økt, sier Meisingseth.
Konsernets innføringen av enveispriser og enklere kjøperegler har også slått meget positivt ut for datterselskapet airBaltic, som økte sin novembertrafikk med nesten 60 prosent flere passasjerer, og Spanair hadde over 50 prosents passasjerøkning. Finske Blue1 økte med nesten 25 prosent flere passasjerer i november.