Flytypen, som ble satt på bakken på grunn av to dramatiske nødlandinger, kommer neppe på vingene de nærmeste dagene. Dermed kan saken lett komme til å koste SAS over 100 millioner danske kroner, skriver nyhetsbyrået Ritzau.
SAS har allerede innstilt 65 fly søndag, 66 mandag og 57 tirsdag, og det slutter neppe der.
- En dag av gangen
– Sannsynligvis innstiller vi også avganger onsdag, men vi tar en dag av gangen. Og vi har leid inn fly fra andre selskaper for å begrense antall innstillinger, sier Lisbeth Reinwaldt i SAS.
SAS er i full gang med å fly uhellsflyene tilbake fra ulike europeiske lufthavner til basene i København og Stockholm. Det dreier seg om i alt elleve fly som i likhet med cirka 20 andre resterende Dash-fly skal gjennom er grundig sjekk av understellet for å sikre at de ikke har samme problem som flyet som måtte nødlande i Aalborg forrige søndag. Der viste det seg at en rusten bolt hadde fått understellet til å bryte sammen. Det er også mistanke om at dette var årsaken til nødlandingen i Vilnius noen dager senere.
Kontroll av et Dash-fly i norske Widerøe skal ha avslørt samme feil som i Aalborg.