Konkurransetilsynet varsler SAS Braathens om at selskapet ilegges en bot på inntil 20 millioner kroner for ulovlig pris-dumping. En slik bot vil være den største som er gitt for brudd på konkurranselovene her i landet.
Tilsynet mener at flyselskapet har misbrukt sin dominerende stilling, og dumpet prisen på ruten mellom Oslo og Haugesund etter 1. mai i år. Tilsynet mener at SAS kan ha misbrukt sin dominerende stilling for å presse ut konkurrenten Coast Air, slik at det senere kunne presse prisene opp igjen.
Konkurransetilsynet har gitt SAS frist til å komme med innsigelser til 17 januar. Når tilsynet har mottatt innsigelsene, avgjør de om de gir bot eller ikke, eller som det korrekt heter: overtredelsesgebyr. Dersom selskapet ikke godtar dette må det selv reise sak, eventuelt ved Oslo tingrett.
Selskapet sier i kveld at det anser saken for å være så viktig at det ikke ser bort fra at det vil forfølge saken i rettsvesenet. Selskapet sier at det tjente penger på Haugesund-ruten, og at det derfor er prinsipielt uenig med Konkurransetilsynet.
Overrasket
- Vi er overrasket over denne pressemeldingen som nettopp er sendt ut, der det er slått fast at det vurderes å gi SAS Braathens en bot. Vi blir overrasket dersom vi faktisk blir bøtelagt, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens.
Tilsynet mener SAS Braathens har satt prisene så lavt på denne ruten at de ikke dekker egne kostnader, og at hensikten var på presse konkurrenten ut av markedet, skriver Konkurransetilsynet i en pressemelding.
Gikk med tap
Coast Air startet flygninger på ruten Oslo-Haugesund 1. juni 2003 og innstilte flygningene 13. juni 2004. SAS Braathens har på samme strekning operert med så lave priser at deres egen rute har gått med tap.
TYNN LUFT: SAS Braathens taper penger - og risikerer kjempebot på toppen.
Konkurransetilsynet har varslet SAS Braathens om at det er aktuelt å ilegge selskapet overtredelsesgebyr for brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling.
- Våre analyser tyder på at selskapet har hatt for lave priser, og dette er i strid med konkurranseloven, sier Johansen.
Nå skal tilsynet undersøke om tilsvarende underprising har funnet sted på andre flyruter i Norge.
Prisfall
Konkurransetilsynets gjennomgang av priser i luftfarten i perioden 1998–2004 viser at prisene steg med 56 prosent fra slutten av 1998, da det var tre aktører i markedet, til vinteren 2002, da SAS var eneste operatør på innenriksnettet. Etter at SAS igjen fikk konkurranse på innenrikstrafikken, har prisene falt tilbake til nivået fra oktober 1998.
I februar 2002 gjorde Konkurransetilsynet vedtak om forbud mot innenlands bonusopptjening i SAS-Gruppen. Den 1. april 2002 ble flypassasjeravgiften avskaffet, og flybillettprisene falt med nesten 12 prosent. Kort etter ble det offentlig kjent at Norwegian Air Shuttle planla å gå inn i det ordinære innenriksmarkedet.
I 2003 lå prisene nesten i ro frem til oktober. Da inntraff et markant prisfall på drøyt 13 prosent, som følge av SAS-Gruppens nye lavprisstrategi.
Razzia i juni
Det var 22. juni at Konkurransetilsynet og Økokrim gjennomførte en razzia hos SAS Braathens-kontorene for å finne eventuell dokumentasjon på at selskapet dumpet flybilletter på enkelte ruter.
Sommerkampanjen til SAS Braathens var så billig at konkurransetilsynet mistenkte selskapet for å ville presse konkurrentene ut av markedet
Razziaen gjaldt de norske rutene, men den internasjonale lavpriskjempen Ryanair ba Konkurransetilsynet utvide granskingen av SAS Braathens til også å gjelde prisene på utenlandsreiser.
Ny lov gjorde undersøkelsen mulig
1. mai i år trådte en ny konkurranselov i kraft, hvor det er et direkte forbud mot at bedrifter som dominerer markedet misbruker sin stilling til å kvitte seg med konkurrenter.
Konkurransetilsynet undersøkte om SAS Braathens bryter den nye loven ved å selge flybilletter på innenlandsmarkedet så billig at inntektene ikke dekker kostnadene. Disse billettene kostet helt ned i 360 kroner.
Kommunikasjonsdirektør i Konkurransetilsynet, Signe Horn, sa da at Konkurransetilsynet har fulgt prisene på SAS Braathens flybilletter i lang tid.
Prisene økte i høst
Siden august har SAS Braathens jevnlig økt sine billettpriser og begrunnelsen har vært rekorddyrt drivstoff. Men til tross for at oljeprisene nå faller vil ikke informasjonsmedarbeider i SAS Braathens, Sture Stølen, love noen prisreduksjon med det første.
Prisen på olje og derfor flybensin har denne høsten flydd opp til nye rekordhøyder og dessverre for deg og meg har dette resultert i dyrere flybilletter.
Prisene øker hos Norwegian også
14. oktober i år innførte lavprisselskapet Norwegian en justering på hele billettsystemet for flyreiser i Sør-Norge.
Det innebærer at den laveste prisen øker fra 245 til 345 kroner, mens de dyreste billettene øker fra 1098 til 1188 kroner.
Bakgrunnen for prisoppgangen er den kraftige økningen i oljeprisene, som har ført til at prisen for flybensin har steget med over 40 prosent hittil i år.
Tre ganger prisøkning
Det er tredje gang Norwegian hever prisene i år.
Også SAS har justert prisene opp like mange ganger.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil ikke være med på at dette innebærer at det er slutt på å fly billig - i hvert fall ikke i Norge.
Legger ned ruter
SAS-konsernet legger ned flere ruter for å kutte kostnadene.
For norske reisende vil rutene til London Gatwick og Geneve forsvinne fra nyttår. Det bekrefter informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens.
Milliardunderskudd
For hele 2004 tror finansanalytiker Hans-Erik Jacobsen i meglerhuset First Securities at SAS vil få et underskudd på i overkant av en milliard kroner. Og han er heller ikke særlig optimistisk i forhold til neste år.
Analytiker Preben Rasch-Olsen i Handelsbanken, derimot, er litt mer positiv og mener flyselskapet er på rett kurs, etter store innsparingsprogrammer.
Ba om høyere priser
Dårleg inntjening og høy oljepris gjorde at flyselskapene satt opp prisene etter sommerferien i år. SAS Braathens varslet prisøkninger med opp til 35 prosent frå 17. august.
Professor Siri Pettersen Strandenes ved Norges Handelsshøyskole kommenterte at dette ikke var overraskande - fordi både Norwegian og SAS Braathens trengte ein prisøkning etter priskrigen som varte hele sommeren.
Minister bekymret
Mange er bekymret for at SAS-konsernet misbruker sin markedsmakt i lufta. Konsernet med over 33.000 ansatte, har slitt med inntjeningen siden lavåpris-aktører som norske Norwegian og andre europeiske konkurrenter innførte lavprisbilletter til alle.
Moderniseringsminister Morten Meyer ba igår Konkurransetilsynet skjerpe kontrollen med luftfarten. Han frykter at SAS Braathens igjen får monopol her i landet.
Flere flyselskaper - lavere priser
Flere flyselskaper gir lavere priser - monopol i luften gir skyhøye priser. Det viser en undersøkelse Konkurransetilsynet har gjort. Undersøkelsen er foretatt fra og med åpningen av Gardermoen.
Da flyselskapet Color Air mått gi opp steg prisene og da SAS og Braathens fikk klarsignal til å slå seg sammen steg prisene ytterligere.
Da forbudet mot bonuspoeng innenriks ble innført sank prisene og da Norwegian la frem sine planer om å starte lavprisselskap stupte prisene, skrev VG i september i år.
SAS klaget på gransking
I november fikk Konkurransetilsynet medhold av Borgarting lagmannsrett i at tilsynet kunne fortsette pris-granskingen av SAS Braathens.
Konkurransetilsynet krevde innsyn i en økonomisk analyse som SAS Braathens fikk laget av et eksternt selskap.
Analysen var et viktig bakgrunnsmatriale for å gi svar på om SAS Braathens solgte billigbilletter med tap, for å møte konkurransen fra lavprisselskapet Norwegian tidligere i år.