Fra 1. mars innførte flyselskapet nye arbeidstider for de kabinansatte.
De ansatte må nå ha arbeidsdager på opp mot 18 timer, helgefri hver syvende uke og lange standbyperioder.
Bekymret for sikkerheten
Fagforeningsleder for de danske kabinansatte Helge Thuesen sier de er bekymret for at de lange arbeidsperiodene vil gå på sikkerheten løs.
– Ja, vi er bekymret. Det kan på kort sikt gå ut over sikkerheten, sier Thuesen til Børsen.dk.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ansatte som er på femte arbeidsdag og har jobbet 47 timer vil ha vansker med å kunne yte maksimal innsats dersom en passasjer skulle få et illebefinnende, sier Thuesen.
Kabinpersonalet har ifølge Thuesen også uttrykt bekymring for om de klarer å overholde servicekravene med de lange arbeidstidene.
Tilsvarende i Norge
Leder i Norsk Kabinforening Espen Pettersen opplyser at de nå er i forhandlinger med SAS om arbeidstidsbestemmelsene.
– Disse arbeidstidene blir praktisert tilsvarende her i Norge. Altså arbeidsdager på opptil 18 timer, sier Pettersen til NRK.no.
– Vi får tilbakemeldinger fra medlemmene våre om at de ikke rekker å ta spisepause en gang, sier han.
Pettersen ønsker ikke å kommentere om de deler danskenes bekymring for sikkerheten, siden de fortsatt sitter i forhandlinger med selskapet.
– Lite tid til familien
En undersøkelse blant danske kabinansatte fra i fjor viser at kun 42 prosent mener de klarer å balansere fritid og arbeidstid¨.
Nesten tre av fire ansatte er kvinner, og mange av dem alenemødre.
– Jeg synes tallet er bekymringsverdig lavt. Hvis vi ikke fungerer privat, fungerer vi heller ikke i arbeidslivet, sier Helge Thuesen.
SAS-ledelsen avviser overfor Børsen at sikkerheten er i fare etter arbeidstidsomleggingen.
– Arbeidstidene holder seg innenfor de rammene myndighetene har definert som overkommelige, sier driftsdirektør Flemming Jensen til avisen.