NRK Meny
Normal

Saab-salget i Norge stuper

Så langt i år har salget av Saab falt som en stein. – Enkelte kunder er bekymret for å kjøpe et merke det er mye dramatikk rundt, sier importøren.

Saab
Foto: JOE RAEDLE / AFP

Fremtiden til bilmerket Saab er høyst usikker etter at den svenske regjeringen i dag har sagt plent nei til å kjøpe merket fra eieren General Motors (GM).

Les også: Kvitter seg med 47.000

De amerikanske eierne har sagt at de ikke har til hensikt å fortsette som eier av Saab. Spørsmålet er om det i det hele tatt finnes andre kjøpere enn den svenske staten.

Ned 60 prosent

Hos den norske Saab-importøren GM Norge merker de at bilkjøperne er tilbakeholdne. Den usikre situasjonen rundt merket gjør ikke salgssituasjonen bedre for et merke som har slitt hardt her til lands de siste årene.

- Salget har vært noe ned hittil i år, ja. Totalsalget av Saab hittil i år er ned 60 prosent. Vi har tapt markedsandeler, men selger fortsatt biler hver eneste dag, sier administrerende direktør Petter Smebye i General Motors Norge til NRK.no.

Sveriges næringsminister Maud Olofsson

Sveriges næringsminister Maud Olofsson sier blankt nei til at den svenske staten skal ta over Saab.

Foto: Anders Wiklund / SCANPIX / / SCANPIX

Han sier at markedet er vanskelig, og at Saab er i en dødperiode hvor de venter på at den nye versjonen av modellen 9-5 skal foreligge mot slutten av året.

- I tillegg er det nok noen som er usikre siden det er mye dramatikk rundt Saab. Vi og forhandlerne får mange henvendelser fra folk som er usikre rundt Saabs fremtid, sier han.

Beroliger Saab-eiere

Saab sin salgsnedgang på 60 prosent er mer enn den prosentmessige svikten i det totale bilsalget i Norge i årets første måned. I januar ble det nemlig solgt 5353 biler i Norge – en nedgang på 45,9 prosent fra januar 2008, da det ble solgt 9901 biler.

Avstanden opp til rekordåret 2007 – da det ble solgt 12.685 biler i den første måneden her i Norge – synes enorm.

Men Smebye er opptatt av å presisere at det ikke skal være noen stor risiko forbundet med å kjøpe en ny Saab i dag.

- Vi tror ikke på noen konkurs. Saab skal leve videre, om så med andre eierkonstellasjoner enn i dag, slår han fast.

Når det gjelder Saab-eiernes rettigheter i fremtiden, sier han at GM i Norge fortsatt vil ivareta disse. Reklamasjonsretten for nye biler er fem år og garantien er tre år eller 100.000 kilometer.

- De som har kjøpt Saab trenger ikke frykte noe, sier han.

Verditapet kan bli stygt

I fjor ble det solgt 1.494 nye Saaber i Norge, noe som var en nedgang på 40 prosent fra 2007. Totalt ruller det 40.000 Saaber rundt på norske veier.

Men NAFs ekspert Audun Bergerud tror ikke disse Saab-eierne trenger å bekymre seg for sine formelle rettigheter.

- Alle som har kjøpt Saab de siste årene vil fortsatt ha reklamasjonsrett, og garantien vil fortsatt gjelde, sier han.

Men han tror likevel at det å kjøpe en ny Saab kan føre til et stygt verditap for kunden.

- Saab har større verditap enn merker det kan sammenlignes med. Og nå som det er usikkerhet rundt merkets framtid, vil dette bli større.

Og hvis fabrikken legges ned, vil verditapet bli enda verre. Da vil det kunne oppstå usikkerhet rundt ettermarkedet og tilgangen på deler, sier han.

Bergerud trekker parallellen til da merket Rover forsvant fra Norge.

- Det ble ikke noe stort problem med tilgangen på deler, men de bilene som var på veien tapte seg raskere i verdi, sier Bergerud.