Ryanair-sjef tipper Norwegians død

Ryanair-sjef Michael O’ Leary sier han har liten tro på framtiden til sin norske lavpriskonkurrent, Norwegian. Han tror selskapet før eller siden blir kjøpt opp av SAS.

Sjef for Ryanair Michael O'Leary markerer 10 år i Norge
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX

- Norwegian er for lite internasjonalt til å greie seg alene. Jeg tror selskapet før eller siden kommer til å bli kjøpt opp av SAS.

Det sa O’Leary til NTB da han i dag torsdag presenterte en ny lavprispakke i forbindelse med at selskapet har vært 10 år i Norge.

 

– Vi kommenterer ikke O’Learys rop om omtale i norske medier, sier informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grete Ellingsen, til NTB.

Sur på myndighetene

Ryan Air vil i år fly 850.000 passasjerer fra og til Norge. Til sammen kommer selskapet til å fly 50 millioner passasjerer. Neste år kommer Ryanair til å fly 60 millioner passasjerer i alt, ifølge tall fra selskapet.

Ryanair er nå verdens største lavpris flyselskap.

 

Men O’Leary er svært sur på norske luftfartsmyndigheter som han mener legger avgiftssperrer i veien, slik at veksten i trafikken på Norge ikke er like stor som selskapets vekst i andre markeder.

- Hvis ikke flyplassene var eid av og regulert av det offentlige, ville selskapet kunne ha tilbydd enda lavere priser, mener O’Leary.

Om han er sur på norsk luftfartspolitikk, er O’Leary enda mer forbannet på Forbrukerombudet, som han bruker enda mindre nådige ord om.

Forbannelsen skyldes at Forbrukerombudet vil stanse selskapets lavprisgaranti på flyginger fra Torp.

Ryanair sier de garanterer den laveste prisen på flyginger fra enhver flyplass i Oslo-området.

Savner dokumentasjon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier det stilles stor krav til at et flyselskap skal kunne markedsføre og bruke en slik garanti.

– Det betyr at Ryanair til enhver tid må ha oversikt over konkurrentenes priser. Ryanair kan ikke dokumentere at de har de laveste prisene.

- Bortsett fra charterselskaper er Ryanair det eneste flyselskapet som flyr på Torp, ingen av deres konkurrenter flyr derfra, sier Thon til NTB.

En annen sterk begrensning på Ryanairs lavprisgaranti er at folk må bestille både tur- og returbillett hos selskapet.

– For å få billigst billett, kan det være en fordel å bruke to ulike selskapet, ett på reisen fram og ett annet selskap på reisen tilbake.

- Samtidig gjelder garantien deres bare i forhold til flyginger som foregår en time før og en time etter avgangene til Ryanair, og det begrenser også garantien, sier Thon.

Rettssaker

– Hvis vi ikke får en minnelig løsning med Ryanair i denne saken, vil vi bringe den for retten, sier Thon til NTB.

Forbrukerombudet har allerede en sak gående i retten mot Ryanair.

Det gjelder passasjeravgifter som selskapet har krevd inn, men som de skulle ha betalt tilbake. Beløpet er på 500.000 kroner.

– Selskapet har ikke fulgt reglene for refundering av innkrevde avgifter.  Ryanair retter seg ikke etter forbrukernes rettigheter slik som andre flyselskaper.

- Selskapet har lagt seg på en sutre- og klagelinje, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til NTB.