ORKLA-AVISER: Et knippe av de avisene som nå kan bli solgt til Mecom og David Montgomery.
Orkla-styret besluttet torsdag å fortsette salgsprosessen med bare ett selskap, det britiske investeringfondet Mecom, skriver avisen. Også Orkla-eide Berlingske Tidende mener at det går mot en britisk løsning.
Montgomery kommer
Også danske Berlingske Tidende skriver fredag at Mecom, med den tidligere Mirror Group-sjefen David Montgomery i spissen, er den mest sannsynlige kjøper av Norges nest største mediekonsern. Orkla Media-ansatte er svært skeptiske til en Mecom-løsning, fordi de frykter at selskapet kan bli slaktet og at arbeidsplasser kan gå tapt.
VG skriver fredag at Mecom neppe får kjøpe hele Orkla Media, men at Orkla trolig blir sittende igjen med en eierpost på 20 til 30 prosent. Avisen mener det likevel er et lite håp om en helnorsk løsning, og at Dagbladet ennå ikke er helt hektet av prosessen. A-pressen skal derimot ikke være inne i bildet lenger.
Omstridt tilbud
AVIS-SELGER: Styreleder Stein Erik Hagen i Orkla kan komme til å selge det meste av Orkla Media til det britiske selskapet Mecom. Men salget vil trolig bli ytterst upopulært (Foto: Terje Bendiksby/Scanpix)
Et salg til Mecom vil ifølge flere kilder bli mildt sagt omstridt, og trolig vekke sterke reaksjoner både blant de ansatte og på politisk hold. I løpet av juni skal alle sider ved selskapets tilbud gjennomlyses.
Et mulig salg til Mecom vekker sterke reaksjoner også i det Orkla-eide danske Berlingske-konsernet, der de tillitsvalgte dessuten beklager at avgjørelsen trekker mer og mer ut. Hovedtillitsmann Uffe Gardel i Berlingske Tidende-redaksjonen sier at avisen på grunn av usikkerheten kan miste både gode medarbeidere og markedsandeler.
Omstridt løssalgsekspert
Den 57 år gamle David Montgomery var mellom 1992 og 1999 konsernsjef i den britiske Mirror-gruppen, som blant annet utgir den store løssalgsavisen Daily Mirror. Han har lang erfaring fra britisk løssalgspresse, og flere av avisene hans hadde enorm opplagsøkning.
Montgomery etablerte seg nylig på kontinentet, der han blant annet har kjøpt opp avisen Berliner Zeitung. Oppkjøpet er ytterst upopulært i Tyskland, der han har fått navnet David "Rommel" Montgomery.
"Katastrofe" og protestutgivelse
Montgomery er ifølge internasjonale medietidsskrifter heller ingen populær arbeidsgiver. Journalistene mener han plyndrer ut avisene sine, og er hyperkommersiell når det gjelder salgsvennlige oppslag. Stemningen i Berliner Zeitung skal være svært dårlig, og ord som "katastrofe" svirrer i luften.
Medarbeiderne i avisen utga nylig en egen, 12-siders utgave for å protestere mot Montgomery og avgjørelsene hans. Da hadde han ifølge den britiske avisen The Guardian og den internasjonale avisutgiverforeningens blog Editors Weblog ansatt en redaktør som er like upopulær som ham selv som sjefredaktør i Berliner Zeitung. Medarbeiderne mener at Montgomery planlegger å legge den seriøse fullformatavisen om til en hardslående løssalgsavis, der formålet utelukkende er å tjene mest mulig penger.