Nå blir flybillettene dyrere

I løpet av få dager kan både SAS og Norwegian komme til å innføre et drivstofftillegg i billettprisen fordi kraftig oppgang i oljeprisen gjør det dyrere å fly.

Bjørn Kjos, konsernsjef i Norwegian

Konsernsjef Bjørn Kjos og Norwegian bestemmer seg i løpet av få dager om selskapet skal skru opp billettprisene på grunn av økte utgifter til drivstoff.

Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Skagenfondene

– Det er fryktelig billig å fly i Norge i dag, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Den siste uka har oljeprisen økt med nesten 6 prosent, og siden mai har oljeprisen steget med nesten 30 dollar. Kostnadsøkningen slår mer eller mindre rett inn i bunnlinjen til flyselskapene, som er storforbrukere av flybensin.

Kjos sier til at selskapet i løpet av de nærmeste dagene vil ta stilling til om det skal innføres et eget drivstofftillegg i billettprisen, fordi kostnadene ved å fly har blitt mye høyere.

– Det kan bli aktuelt å innføre et drivstofftillegg. En oljepris på 100 dollar er ikke noen magisk grense, men vi kommer til å ta stilling til hva vi gjør i løpet av de nærmeste dagene, sier Kjos til NRK.no.

Fredag ettermiddag kostet ett fat nordsjøolje 98 kroner og 60 åre.

LES OGSÅ: – Ryanair fremstår som klovner

LES OGSÅ: - Udramatisk at Norwegian flytter

SAS: Sannsynlig at prisene øker

Også hos SAS sitter tallknuserne og hamrer løs på sine kalkulatorer. Konserndirektør Robin Kamark i SAS sier til NRK at selskapet i løpet av en ukes tid vil avgjøre om et drivstofftillegg legges til billettprisen.

– Dersom ikke prisen på drivstoff går tilbake er det sannsynlig at vi vil beslutte innføring av et drivstofftillegg, sier Kamark.

Det vil i så fall i løpet av kort tid slå direkte inn i økte billettpriser. SAs-direktøren sier at selskapet tar vurderingen på egne vegne avhengig av hva det koster SAS å kjøpe flybensin i markedene - og at selskapet er mindre opptatt av hva konkurrentene gjør.

LES OGSÅ: Dyrare drivstoff svir for mange

– Galskap hvis SAS ikke følger etter

Men flyanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities sier til NRK.no at det vil være galskap av SAS ikke å øke prisene i en situasjon der Norwegian gjør det.

– Kjos har rett i at billettprisene i Norge er fryktelig lave i forhold til flyselskapenes kostnader. Hvis Norwegian øker prisene vil SAS måtte følge etter, alt annet vil være galskap, sier Schultz.

Han viser til at SAS har langt høyere kostnader enn Norwegian, og over tid ikke kan leve med at marginforskjellene blir enda større.

– Frykter ikke at passasjerene blir borte

Norwegian-sjef Bjørn Kjos frykter tilsynelatende ikke at det blir færre passasjerer dersom selskapet øker prisene. Han sier at kundene skjønner at det ikke er flyselskapet som styrer oljeprisen.

LES OGSÅ: Norwegian auka mest i Europa i fjor

Men analytiker Henrik Schultz i Argo Securities tror likevel at billettsalget kan komme til å lide som en følge av dyrere billetter.

– Det vil få følger for billettsalget, selv om Norwegian merket lite til det da de innførte drivstofftillegg i 2007. Men høyere priser vil bety at færre reiser, sier Schultz.

Flyselskapet BA innførte allerede i desember et drivstofftillegg på 10 pund på sine langdistanseflyvninger, noe som i kroner tilsvarer en snau hundrelapp.