Prosjektet kommer da til å koste mellom 49,3 og 53,9 milliarder kroner.
Det er klart etter en ekstraordinær gjennomgang av Snøhvit-prosjektets fredrift og økonomi, som ble besluttet gjennomført i mars, opplyste Statoil på pressekonferansen.
Statoil hadde innkalt til pressekonferanse i dag for å redegjøre for framdriften i prosjektet. Du kan høre hele pressekonferansen her på NRK.no.
Forsinkelser
I tillegg varsler Statoil forsinkelser.
-Statoil arbeider fortsatt med sikte på å slepe lekteren med prosessanlegget fra Dragados-verftet i Cadiz i Spania til Melkøya ved Hammerfest sommeren 2005.
Men samtidig har risikoen økt betydelig for at de ordinære gassleveransene kan bli mellom seks og tolv måneder forsinket i forhold til opprinnelige planer, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Statoil lover at kjøpere vil få levert gass fra andre kilder ved eventuelle forsinkelser.
Sprekk i fjor
Melkøya utenfor Hammerfest, stedet der Snøhvit-anlegget skal ligge. (Foto: Erlend Aas/Scanpix)
Snøhvit-budsjettet har allerede sprukket en gang tidligere, ved årsskiftet 2002- 2003. Da ble budsjettet oppjustert med 5,8 milliarder kroner til rundt 45 milliarder kroner.
Med den nye kostnadsjusteringen vil prosjektet koste opp mot 51 milliarder kroner.
-Snøhvit er et av de mest omfattende og teknisk kompliserte prosjekter Statoil noensinne har igangsatt. Vi har undervurdert kompleksiteten og erkjenner at prosjektet ikke var tilstrekkelig modnet på beslutningstidspunktet i 2001, sier konstituert konsernsjef Erling Øverland.
Selskapet varsler en detaljert vurdering av kostnader og fremdrift i Snøhvit-prosjektet høsten 2004. Statoils styre skal da foreta en fullstendig behandling av saken.
- Fremdeles er avkastningen respektabel, men kostnadsøkningen er sterkt beklagelig, sier konstituert konsernsjef i Statoil, Erling Øverland.