Hopp til innhold

Norwegians langdistansefly har lettet med irske registreringsskilt

Ferske bilder viser at Bjørn Kjos har gjort alvor av sine trusler om å flagge ut langdistanseflyene Boeing 787 til Norwegian.

Norwegians Dreamliner-fly med irsk registrering

Et bilde lagt ut på Facebook av Norwegian selv avslører at de nye Boing 787 Dreamliner-flyene deres vil fly under irsk flagg.

Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix

Detaljen kommer fram på bilder flyselskapet selv la ut på sin egen Facebook-side fredag ettermiddag sammen med teksten «Her flyr Norwegians første 787 Dreamliner».

Flyet som har fått Sonja Henie på halen har fått det tekniske navnet EI-LNA. Betegnelsen er flyets registreringsnummer og avslører at det er registrert i Irland og ikke i Norge.

Norwegians øvrige fly som er registrert i Norge har et kjennemerke som begynner på LN.

Selskapets kommunikasjonsdirektør bekrefter til NRK at flyet vil fly under irsk flagg.

– Dette er det første flyet vi får, og det har fått irsk registrering. Det er jo det vi har sagt hele tiden at vi er nødt til å gjøre, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til NRK.

Fagforeningen derimot er ikke spesielt fornøyd.

Vegard Einan, nestleder i Parat

Vegard Einan, nestleder i Parat

Foto: NRK

– Irland har rykte på seg for å være et land som tilfredstiller de mest suspekte flyselskapene fra før av. Så at Norwegian finner ei trygg havn der er vi ikke overrasket over, sier nestleder Vegard Einan i fagforeningen Parat til NRK. Da med et tydelig stikk til irske Ryanair som også har vært mye i konflikt med fagbevegelsen her i landet.

Flymodellen 787 Dreamliner fra produsenten har hatt mange problemer og var lenge satt på bakken av sikkerhetshensyn på grunn av innkjøringsproblemer og feil ved batterisystemene om bord. Norwegian har fått utsatt sin levering av flyene de skal bruke på ruter til Nord-Amerika og Asia.

Samtidig har det vært høyt konfliktnivå mellom Norwegian-sjef Bjørn Kjos og regjeringen om muligheten til å bruke ansatte fra blant annet Asia på flyene.

Kjos har derfor truet med å flagge ut hele langdistanseflåten, og vært misfornøyd med behandlingen fra regjeringen

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Vi kommer ikke til å ha en fillesjanse til å konkurrere med asiatene hvis vi skal konkurrere ut ifra skandinaviske forutsetninger, vi må konkurrere ut ifra asiatiske forutsetninger, sa Kjos til NRK.

Han sa også at det på lengre sikt kan bety utflagging av større del av flåten.

Kommunikasjonsdirektøren hans sier nå at de egentlig ikke vil ut av Norge med flyene, men må gjøre det slik de vurderer det.

– Det er jo det vi har sagt hele tiden at vi er nødt til å gjøre. Vi har ønsket å registrere det første flyet i Norge, men bestemmelsen i utlendingsforskriften gjør at vi ser at vi må ut, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

– Hvorfor Irland?

– Vi ønsker å være i et EU-land, et sted med tungt flymiljø og flyfinansieringsmiljø og eieren av flyet som vi leaser av har sine kontorer i Irland. Dermed har vi valgt i registrere det der, sier Skånvik.

Fagforening: – Vil betale de ansatte thailandsk lønn

Fagforeningen Parat som organiserer mange av de ansatte, både piloter og kabinansatte, i Norwegian mener dette tyder på at flyselskapet vil sette et annet lønnsnivå for de som jobber på langdistansesatsningen.

– Norwegian vil betale thailandsk lønn til mannskapet som skal fly nordmenn fra Norge til USA, kommenterer Vegard Einan, nestleder i Parat til TV 2.

Les også: Protesterer mot å ha ansatte fra hele verden på norske fly

Anniken Huitfeldt

Anniken Huitfeldt

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Først forsøkte flyselskapet å få endret utlendingsloven og forskriftene knyttet til den slik at de skulle kunne bruke ansatte fra blant annet Asia i en satning mot langdistanse.

Det ville dog ikke arbeidsminister Anniken Huitfedt hjelpe dem med.

– Jeg synes det er synd hvis Norwegian velger å flagge ut, men vi kan ikke imøtekomme deres krav om å gi de ansatte asiatiske arbeidsbetingelser, sa hun til NRK i april.

Einan i Parat sier dette vil være med på å presse ut europeiske arbeidere fra flyselskapet.

– Vi synes det er trist at man går vekk fra å bruke europeiske ansatte på det som tradisjonelt sett har vært europeiske ruter. Det er en måte å omgå europeiske system som vi ikke synes noe om, sier Einan til NRK.

Hva betyr dette for lønna til de som skal jobbe i Norwegian?
– Det er klart, vi vet allerede at de som nå jobber fra selskapets baser i Spania har rundt 1000 Euro i måneden. Da vet vi at de i hvert fall ikke kommer til å betale asiatiske ansatte mer enn det på langrutetrafikken, svarer Einan.