Hopp til innhold

Protesterer mot å ha ansatte fra hele verden på norske fly

Brev fra 877 enkeltpersoner fyller postboksen til Arbeidsdepartementet med protester mot at regjeringa vurderer å la norske flyselskaper bruke ansatte fra blant annet Asia på internasjonale ruter.

SAS og Norwegian

Svært mange har engasjert seg rundt hvem som skal bemanne norske fly – med norske helter på halen.

Foto: PONTUS LUNDAHL / NTB scanpix

Til nå har norskregistrerte fly bare kunnet ha mannskap fra Norge og EU/EØS-land. Hvis personer fra land utenfor EU skal kunne jobbe på et norsk fly har de måttet ha arbeidstillatelse som om de jobbet på bakken inne i Norge.

I et forslag som Arbeidsdepartementet har sendt ut på høring i høst åpnes det for endringer slik at norskregistrerte fly skal kunne bruke ansatte fra land utenfor EU/EØS på internasjonale ruter.

Dette skjer samtidig som flyselskapet Norwegian arbeider med å etablere et langdistansetilbud til blant annet Nord-Amerika og Asia.

Forslaget fra regjeringa har fått svært i bransjen mange til å reagere. Både fagforeninger for piloter og kabinansatte er imot forslaget slik det fremstår nå.

I tillegg har svært mange enkeltpersoner sendt inn sin mening til regjeringa. Arbeidsdepartementet opplyser til NRK at hele 877 enkeltpersoner har svart på høringen.

Svært mange av disse er ansatte i norsk luftfart, og de aller fleste er negative til forslaget.

– Jeg sendte inn min mening om dette fordi jeg tror og håper at mange innspill for å bevare norske arbeidsplasser kan føre til at de kanskje ser at dette er en dårlig ide, sier Per Frode Johannessen til NRK.

Se oversikten: Høringssvar til Arbeidsdepartementet

Per Frode Johannessen, pilot i Widerøe

Per Frode Johannessen, pilot i Widerøe, vil ikke ha ansatte fra hele verden på norske fly.

Foto: privat

Han jobber som pilot i Widerøe, og er en av de mange som har valgt å bruke muligheten til å påvirke politikerne i denne saken. Johannessen er bekymret for at forslaget kan få veldig store følger, mye større enn departementet kanskje egentlig har skjønt.

– Det Arbeidsdepartementet kommer med er veldig vagt, men dette kan få veldig store følger for både norsk og europeisk luftfart. Det er ikke et hylekor på nesten 900 stykker som har kastet seg på for moro skyld. Til slutt handler det om vi er blitt for dyre for eget land. Vi må beskytte arbeidsplassene våre i flere næringer, sier piloten.

Den engasjerte piloten tror ikke nødvendigvis at en proteststorm får politikerne til å snu, men han har et håp om at de tenker seg om en ekstra gang.

– De tar vel sin avgjørelse basert på annet enn bare antall innspill for og mot, men dette kan kanskje gi et signal sammen med det som kommer fra fagorganisasjonene i bransjen, sier Johannessen.

– Sikkerhetskompentase i menneskene, ikke flyene

Det er også kommet kritikk fra flere av fagforeningene i luftfarten. Fagforeninger med medlemmer i både SAS og Norwegian reagerer.

Aleksander Wasland

Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.

Foto: Norsk Flygerforbund

Norsk Flygerforbund er en av dem, og de innrømmer at de har oppfordret til aksjon fra enkeltpersoner mot departementet, men sier de selv er overrasket over omfanget av engasjementet.

– Ja, vi har gjort våre medlemmer oppmerksomme på hva departementet nå har ute på høring, og vi har oppfordret folk til å si fra. Det er utradisjonelt, men det er et bredt engasjement rundt dette. Folk i bransjen er opptatt av at norsk luftfartskompetanse skal finnes i Norge, og protesten er et uttrykk for et positivt engasjement, sier leder Alexander Wasland i Norsk Flygerforbund til NRK.

Les høringssvar: Parat
Les høringssvar: Norsk kabinforening
Les høringssvar: Norsk Flygerforbund

Flygerforbundet er bekymret for at forslaget fra regjeringa kan starte en utvikling som fører til utflagging av hele flybransjen fra Norge i Europa.

Departementet har trukket fram en frykt for at flyselskaper flytter flyene sine ut av Norge om vilkårene ikke blir tilrettelagt for internasjonal konkurranse.

I sitt høringssvar trekker Norsk Flygerforbund fram sikkerhet, og mener at forslaget om å slippe til ansatte fra hele verden kan få konsekvenser:

Flyfaglig og sikkerhetsmessig kompetanse sitter i disse menneskene – ikke i flyene som eventuelt blir flyttet til utlandet.

Høringssvar Norsk flygerforbund

Alexander Wasland forklarer det slik til NRK:

– For vår del handler dette om det norske fagmiljøet og den norske fagkompetansen. Det ønsker vi å beholde. Dette er ikke en eksport av norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette er en import av asiatiske vilkår, og så kaller man det norsk industribygging, sier fagforeningslederen.

Vikarkontrakter skaper konflikt

Norwegian har kunngjort at de vil satse på langdistanseruter. Da ønsker de å ha mulighet til å ansette personer fra land utenfor EU for å kunne konkurrere.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

SAS kritisk til forslaget og Norwegian-ansatte fra Bangkok

Fellesorganisasjonen for norske flyselskaper, NHO Luftfart, har støttet forslaget fra regjeringa og Arbeidsdepartementet.

Les høringssvar: NHO Luftfart

Men SAS ville ikke støtte sin egen bransjeorganisasjon.

SAS beskylder i sin høringsuttalelse regjeringen for å løpe Norwegians ærend og mener regjeringen er det første landet i Europa som gjennomfører full liberalisering av arbeidsmarkedet, skriver Vårt Land torsdag.

– Dette er ikke registrert hittil i noe annet EU/EØS-land. Det vil kunne gi dramatiske endringer i markedet i Europa, heter det i høringsuttalelsen.

Les høringssvar: SAS

SAS påpeker at de fleste ansatte i Europas største flyselskap har oppholds- og arbeidstillatelse i EU. Selskapet mener det er mye viktigere å sørge for harmonisering av reglene i Europa, enn å gjennomføre de foreslåtte endringene av utlendingsforskriftene.

Norwegian, som ikke ser Europa som fremtidens viktigste marked, gir naturlig nok full tilslutning til Arbeidsdepartementets forslag.

– Skal et norsk selskap kunne konkurrere på like vilkår om passasjerene, eller skal man overlate til de utenlandske selskapene å operere disse rutene, spør Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Les høringssvar: Norwegian

Norwegian-sjef Bjørn Kjos presenterte torsdag planene for selskapets langdistanse-satsing

Norwegian-sjef Bjørn Kjos presenterte tidligere i år planene for selskapets langdistansesatsing.

Foto: Linda Reinholdtsen

– Frykter de også blir brukt internt i Europa

Fagforeningslederen i Norsk Flygerforbund er derimot ikke enig med Kjos, Norwegian og NHO Luftfart i at forslaget er helt nødvendig for å gjøre norske flyselskaper konkurransedyktige internasjonalt.

– Det finnes i aller høyeste grad levedyktige europeiske flyselskaper som flyr langt uten slike vilkår. Det er ikke slik at man bare kan fly langdistanse lønnsomt om man har asiater om bord, sier Alexander Wasland i flygerforbundet.

Wasland og Norsk Flygerforbund viser til at Kjos selv i sitt høringssvar jo har skissert at det er mulig å danne et underselskap i blant annet Asia som så kan drive selvstendig med langrutene.

Forslaget fra regjeringa skal bare gjelde internasjonale ruter inn og ut av Europa, men Wasland har ikke helt tro på at dette lar seg begrense så enkelt.

Aleksander Wasland

Wasland frykter det kan ende med asiatiske ansatte på norske fly til Sør-Europa.

Foto: NRK

– Det vi frykter er at mannskap fra Asia flyr inn til for eksempel Gardermoen, for så å bli brukt på flyginger internt i Europa før de igjen reiser tilbake til Asia. Da vil flypassasjerene kunne få asiatiske ansatte om bord på fly for eksempel fra Norge til Syden, forklarer han.

Bakgrunnen for bekymringen om utvanning av reglene er at flygere og kabinansatte etter lange flyginger fra for eksempel Asia må hvile ut i Norge. Etter en slik hviletid er det ikke sikkert at det går et nytt fly tilbake med en gang. Da mener Wasland at flyselskapene ikke vil se det lønnsomt å ha de ansatte på bakken i Norge.

– Vi har ingen tro på at selskapene vil la de ansatte være uvirksomme på Gardermoen. De vil nok bli satt på europeiske ruter, og da slår de beina under arbeidsplasser her.

Men kan ikke dette reguleres?
– Det kontrolleres og reguleres i dag. Nå foreslår man jo derimot å liberalisere disse reguleringene, og når man åpner opp den demningen vil vannet flomme. Da brer det fort om seg, sier Wasland.

AKTUELT NÅ