Hopp til innhold

Nå kan du gjøre nybilkupp

Salget av nye biler stuper. Det gjør at mange bilforhandlere har mange biler de ikke får solgt. - Det har ikke vært så gunstig å kjøpe splitter ny bil på 6-7 år, sier ekspert.

En lang rekke nedsnødde Saaber utenfor fabrikken i Trollhättan

En parkering med lange rekker av nedsnedde biler utenfor SAABs fabrikk i Trollhättan sent i februar.

Foto: ERIK ABEL / SCANPIX

Ved utøpet av febuar var personbilsalget i Norge 43 prosent lavere enn i tilsvarende periode i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Alle bilmerkene har kraftig salgsnedgang, viser tallene.

- Lagrene av nye biler er fulle. Importørene estimerte salgvolumene for 2009 i mai i fjor, før finanskrisen slo til for fullt, sier Glenn Stenholm, som er salgs- og markedsdirektør i annonseportalen finn.no.

Glenn Stenholm, salgs- og markedsdirektør i finn.no

Glenn Stenholm i finn.no mener at tidspunktet for kjøp av ny bil er historisk bra. - Nå kan du få rabatter du ikke har drømt om tidligere, sier han.

Foto: finn.no

Stenholm mener at det nå er tiden for å gjøre et realt nybilkupp. - Veksten i salget av nye biler har vært ekstrem de siste årene. Så stuper salget med 40 prosent i år. Jeg mener at man nå kan gjøre de beste bilkjøpene på 6-7 år, sier Stenhom til NRK.

Forklaringen er at importører og forhandlere har for mange biler på lager.

Fortsatt dårlig salg kan gi konkurser

Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget, som blant annet utgir bladet Bil, mener at det vil komme til konkurser blant bilforhandlerne dersom den dårlige salgsutviklingen fortsetter.

- Det er mye kapital bundet opp i biler, og likviditeten blir presset når nybilsalget går så mye ned, sier Merg til NRK.

Det kan gjøre at bilforhandlerne gir bedre rabatter enn tidligere for å få kundene på kroken.

Bransjen bekrefter at kunden er sjefen

- Det er ingen tvil om at mange kan gjøre kupp på nye biler i dag, sier Syver Leivestad, som er administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund. Organisasjonen har 1200 nybilforhandlere og bilverksteder som medlemmer, som samlet står for mer enn 70 prosent av nybilomsetningen.

Leivestad mener at likvel at fortjenesten på nye biler er så presset i utgangspunktet, at mange bilforhandlere ikke har så store marginer å ta av som mange kanskje tror.

- Det er ikke slik at man gir bort bilene uten å tjene penger på dem, men man kan ofte få med mye utstyr til en gunstig pris, sier han til NRK.

Flere importører og forhandlere sitter fortsatt med 2008-modeller av splitter nye biler på lager. Disse modellene gis det aller størst rabatt på.

Adil Osmani, markedsdirektør i rubrikk.no

- Mange bilforhandlere har nå et press på seg for å få de nye bilene ut på veien så stort som mulig, og det er dit du skal gå hvis du skal gjøre et godt kjøp nå, mener Adil Osmani i rubrikk.no.

Foto: Johan B. Sættem

Ikke like gode kjøp på bruktbil

Både tall fra finn.no og rubrikk.no viser at det er færre brukte biler til salgs i dag enn for ett år siden.

Det betyr at situasjonen i bruktmarkedet er motsatt av situasjonen i nybilmarkedet. Økonomiske nedgangstider har trolig gjort at mange som tidligere vurderte kjøp av ny bil istedet har gått til bruktmarkedet for å skaffe seg ny bil.

- Pr første mars i fjor var det 173 000 biler til salgs på norske internettsider, mens det tilsvarende tallet i fjor var 222 000 biler, sier Adil Osmani, gründer og markedssjef i rubrikk.no. Tallene omfatter statistikk fra nesten 500 norske nettsteder.

Hos bilforhandlerne er lagrene av brukte biler kraftig redusert siden nyttår, opplyser Per Morten Merg i Bilforlaget.

- Merkeforhandlerne har nå like mange brukte biler på lager som på samme tid i fjor, sier Merg.