Einar Steensnæs kan være fornøyd med å ha fått 69 milliarder rett inn i statskassa (foto: Scanpix)
Olje- og energiminister Einar Steensnæs (KrF) er fornøyd med både resultat og styring av Petoro. Petoro-direktør Kjell Pedersen fikk skryt for både resultat og styring da eieren var på besøk i hovedkontoret i Stavanger i dag.
Steensnæs har fått 69 milliarder inn i statskassa. I tillegg har Petoro markert seg i debatten om CO2-injisering på Gullfaks-feltet.
– Dette er et eksempel på et statlig aktivt eierskap, sier Steensnæs.
Problemer
Statoil har, som operatør på Gullfaks regnet seg fram til at det blir altfor dyrt å sette i gang CO2-injiseringsprosjektet, selv om det er aldri så miljøvennlig. Petoro mener Statoil har regnet feil, og siste ord om CO2-injisering er ikke sagt ennå.
– Men det blir en kjempeutfordring å få dette lønnsomt, innrømmer administrerende direktør Kjell Pedersen. Petoro har flere samarbeidsprosjekter med Statoil som kan bli problematiske.
Selskapet får hovedinntektene fra Troll-feltet. Men Staten er også inne som medeier i både Ormen Lange, Kristin og Snøhvit. Pedersen innrømmer at utbyggingen av Snøhvit bekymrer.
Selv om det ikke er uvanlig med forsinkelser på så store utbyggingsprosjekter, innrømmer Pedersen at han skal være glad når arbeidene på det spanske verftet Dragados er ferdig.
– Jeg kommer til å være bekymret inntil dette prosjektet er ferdig, innrømmer direktøren.
Resultat
Petoro, som forvalter SDØE (Statens Direkte Økonomiske Eierskap), hadde et bedre resultat enn året før, noe som henger sammen med økt gassalg og reduserte valutakostnader.
– Jeg mener Petoro er en bedre ivaretaker av SDØE-ordningen enn det var tidligere, fastslår Pedersen.
Petoro eier på statens vegne de største andelene av olje- og gassforekomstene på norsk sokkel. Andelene har sunket ved at en del er solgt. I 2003 ble ytterligere 6,5 prosent av porteføljen solgt. Men Steensnæs har ingen umiddelbare planer om å selge ytterligere SDØE-andeler.
– Og det er greit, er Petoro-direktørens kommentar. SDØE og senere Petoro er en spesiell selskapskonstruksjon som ble bestemt av Stortinget i 1984 for å hindre at Statoil skulle bli for enerådende på norsk sokkel.