På en kort flytur mellom Oslo og Bergen blir det liten tid til det store måltidet for passasjerene om bord. Enda mindre tid blir det for dem som styrer flyet.
I løpet av en arbeidsdag kan en innenrikspilot fly fem-seks korte turer uten å få tid til å nyte matpakka i fred og ro.
Vil innta næring på ordentlig måte
Problemet har blitt påpekt overfor Norwegian, bekrefter spesialrådgiver Gudmund Taraldsen i luftfartstilsynet til NRK.
– Vårt inntrykk er at besetningen fra tid til annen, og spesielt på disse korte strekkene, ikke har tid nok til å innta et måltid, sier Taraldsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Pilotenes fagforening Parat kjemper for at de som sitter bak spakene skal få mer tid til å spise.
– Pilotene ønsker jo å ha mulighet til å innta næring på en ordentlig måte, sier advokat i Parat Christen Horn Johannessen til NRK.
Utsatte fristen
Luftfartstilsynet sier regelverket er der av sikkerhetsmessige grunner. I mai i år ga tilsynet Norwegian frist til oktober med å rette opp i praksisen.
Det var et krav Norwegian hadde problemer med å rette seg etter, forteller flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian til NRK.
– Vi måtte da ha ansatt flere piloter for å kunne innfri kravet, sier Hesthammer.
- LES OGSÅ:
Norwegian mener også at de ikke ville klare å etterkomme kravet innen fristen, og fikk derfor tillatelse av Luftfartstilsynet til å drive et halvt år til uten å gi pilotene forskriftsmessige pauser.
– Vi mente klagen var grei nok, og innvilget en forlengelse av dispensasjonen, sier Taraldsen i Luftfartstilsynet.
Det reagerer advokat Johannessen i Parat på:
– De får tilgivelse og kan fortsette gjennom vinterprogrammet uten å forholde seg til gjeldende regler, sier Johannessen til NRK.