De 45 prosentene Lufthansa i første omgang skal overta, vil koste 65 millioner euro, eller vel 530 millioner kroner. Enten det blir med dette eller om selskapet senere sluker belgierne fullstendig, skal Brussels Airlines bestå som eget selskap, ble det opplyst mandag.
Lufthansas styreformann Wolfgang Mayrhuber møtte mandag Etienne Davignon fra Brussels Airlines’ morselskap SN Holding for å drøfte detaljene i avtalen. – Det handler om vår felles framtid, sa en talsmann for Brussels Airlines ifølge den tyske avisen Handelsblatt.
De to selskapene innledet ifølge talsmenn i slutten av august «konstruktive samtaler» om et nærmere samarbeid. Brussels Airlines er i sammenligning med Lufthansa en lettvekter i internasjonal luftfart, og oppsto fra ruinene etter statlige Sabenas konkurs i 2001.
Det belgiske selskapet har rundt 3.000 ansatte. Det fraktet i fjor om lag 5,8 millioner passasjerer og har blant annet et rutenett i Afrika som kan bidra sterkt til å utfylle Lufthansa-nettet der. Lufthansa har over 100.000 ansatte og fraktet i 2007 nesten 63 millioner reisende.