Etter mer eller mindre kontinuerlig trøbbel med forsinkelser og kaos på grunn av sykdom og aksjoner blant flygelederne, inngikk Avinor en gullkantet to års-avtale med flygelederne for å kjøpe seg fri fra problemer i 2006.
Les:
- Vi har levert, og vi har fått betalt for det, sier leder av Norsk Flygelederforening, Rolf Skrede.
Målet var at man i løpet av disse to årene skulle skaffe nok nye flygeledere til å dekke behovene på alle flyplassene.
Slik gikk det ikke.
Les:
- Vi manglet rundt 100 flygeledere. I løpet av disse to årene har vi fått netto ca 20 nye flygeledere, sier direktør Sverre Quale i Avinor.
"Stabilitetsavtale"
Dermed hadde flygelederne gode kort på hånden før årets lønnsoppgjør.
I tillegg til et lønnstillegg på nær 6 prosent, har Avinor nå inngått en fire års "stabilitetsavtale" med flygelederne.
- Det er et fast kronetillegg til alle flygeledere som jobber skift eller turnus, forklarer Quale.
I realiteten er stabilitets-tillegget en videreføring av det midlertidige tillegget flygelederne fikk i 2006. Den gang var tillegget på 46.000 kroner, nå er det økt til 59.000 kroner i året. Dette er blant annet en kompensasjon for at flygelederne jobber annenhver helg.
Det gir flygelederne en begynnerlønn på 560.000 kroner før overttid.
Stabilitets-tilegget er en ekstra kompensasjon for at flygelederne skal si seg villige til å jobbe ekstra helger og mye overtid.
- Jeg tror nok ikke dette tillegget forsvinner om fire år, sier Skrede.
Han er godt fornøyd med årets oppgjør. Prosenttillegget får også formannen til å smile.
- Det er jo i kroner ganske mye mer enn mange andre, for å si det diplomatisk, sier han.
Mye ekstra jobb om sommeren
Enkelte av Norges nær 500 flygeledere jobber over 300 timer overtid i året. I fjor jobbet flygelederne i snitt 166 timer overtid hver. Og da blir lønnsutbetalingene fete.
Gjennomsnittslønna for en flygeleder i Norge er nå på 776.018 kroner - før tilleggene.
- Dessuten blir det mye penger av overtiden, sier Skrede.
I 2007 var gjennomsnittlig utbetalt beløp for overtidsjobbing på 144.206 kroner.
Og særlig sommeren, med ferieavvikling også for flygelederne, er en tid for mye ekstra jobbing.
Les:
Mangler 41 vakter i juli
Avinor har akkurat lagt bak seg en periode med med mange ekstra vakter for flygelederne.
- I vår hadde vi en periode hvor vi så 100 udekkede flygeleder-vakter i juni bare i Oslo-området. Takket være god innsats løste vi dette uten konsekvenser for trafikken, opplyser pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor.
For juli er det foreløpig 41 udekkede flygeledervakter på Røyken, og noen hull blant ekstravaktene for de mest pressede periodene.
- Foreløpig tror vi at vi skal løse dette uten at det påvirker flytrafikken i sommer, men vi er selvfølgelig sårbare hvis noen blir syke, sier Ånonsen.
Les: