På sitt kontor i Shanghai sitter Per Holte og registrerer at den jevne kineser har fått sans for turismens opplevelser også utenfor de nære reisemål som Hongkong, Macao, Vietnam og Japan.
Europa er veldig tiltrekkende, og det samme er USA. Men mens amerikanerne møtes med åpen dør i Kina, er USA i dag så godt som lukket for annet enn såkalt forretningsturisme og individuelle reiser. Likevel letter hver uke vel 250 fly fra kinesiske flyplasser og setter kursen mot USA.
Holter registrerer også at det var én million kinesere i Europa i fjor, at 70.000-80.000 av dem fant veien til Skandinavia, og at de representerte vel 54.000 gjestedøgn på norske overnattingssteder i fjor.
50-60 prosent økning
– I fjor var det første gang vi registrerte kinesiske overnattinger. Og per juli i år ligger de kinesiske overnattingstallene hele 39 prosent over fjorårets tall. For inneværende år forventer vi en økning som er 50 til 60 prosent høyere enn totaltallet i fjor, sier markedssjef Per Holte til NTB.
Hvor mange kinesere som kommer til Norge i 2007 – og de kommer gjennom hele året – tør ikke Holte gjette på. Men han er overbevist om at de åtte halvtimes TV-programmene om Norge som det kommersielle selskapet Dragon TV for tiden gjør opptak for, skal virke inspirerende. Dragon har et seerpotensial i Kina på vel 400 millioner personer, og serien skal sendes i forbindelse med kinesisk nyttår – første halvdel av februar.
– Disse programmene skal appellere til den øvre middelklasse og over. Den jevne middelklasse i Kina har ikke i dag økonomi til å reise til Skandinavia og Norge. En åttedagers tur til Sentral-Europa koster vel 12.000 kroner. En tilsvarende reise opp til oss koster vel 18.000 kroner, sier Holte.
Eksplosjon
Det har de senere årene skjedd en eksplosjon i den kinesiske utenlandsturismen. I fjor søkte 31 millioner kinesere til Hongkong og til «utvalgte»reisemål i Østen. Verdens turistorganisasjon (UNWTO) har regnet seg fram til at dette tall vil øke til omtrent 100 millioner innen 2015. Den største økning i volum vil skje i nærmarkedet.
Den kinesiske, reisevillige middelklasse teller omkring 250 millioner mennesker. Svært mange av dem drømmer om å besøke USA og vil helt sikkert reise dit når amerikanerne trolig om ikke så lang tid vil tillate gruppeturisme.
– De som vil komme til Norge er litt rikere enn middel-kineseren, er mellom 49 og 55 år gammel, er intellektuelle og har lært seg vår historie. Kulturinntrykk er veldig viktig for dem, men de vil også se moderne samfunn, sier Per Holter.
De reisende har bra med kontanter.
– Men om de er middelklasse eller millionærer, de har bare maksimalt 2.000 amerikanske dollar å bruke. Og det benytter de stort sett til shopping. Få av dem bruker kredittkort. De eneste som har brukererfaring med slike kort i utlandet, er rikingene med egne, hemmelige kontoer utenfor Kina, sier Per Holte, markedssjef for Innovasjon Norge i Shanghai.