– Styret i SAS Braathens og Jansen er kommet til at de har ulike oppfatninger i sentrale spørsmål om hvordan den framtidige strategien skal utformes for det norske selskapet i konsernet, sier kommunikasjonsdirektør Simen Revold i SAS-konsernet til NTB.
Lederen av SAS Braathens flygerforening (de gamle Braathen SAFE-flygerne), Jan Levi Skogvang, er opprørt over at styret presser Jansen til å gå.
– Det er dypt beklagelig og veldig opprørende. Vi trodde ikke det var sant da vi hørte det. Jansen har spilt en sentral rolle i den positive utviklingen for SAS Braathens. Det er et sjokk når en grunnstein forsvinner. Vi er usikre på framtiden og hva som er i vente, sier Skogvang til NTB.
SAS Braathens snudde underskudd til overskudd i 2005, men effektene av årets mange arbeidskonflikter vil slå hardt ut.
Dyp uenighet
Styret sier i en pressemelding at Jansen har gjort en god innsats for selskapet, men at hans og styrets oppfatninger skiller seg når det gjelder selskapets strategiske utvikling.
– Vi er derfor enige om å gå hver vår vei, sier styreleder John S. Dueholm.
Jansen selv sier tidspunktet er det riktige, når uenigheten en gang er der.
– Når fusjonen mellom SAS og Braathens nå er ferdig, er det et naturlig tidspunkt å skilles på, når styret og jeg ikke er enige. Jeg følger spillereglene i næringslivet og forlater min stilling, sier Jansen.
Jansen begynte som administrerende direktør i SAS Braathens i 2004, og fikk to turbulente år, fulle av konflikter og aksjoner i forbindelse med fusjonen mellom SAS og Braathens. Han har tidligere vært konserndirektør i Postbanken etter fusjonen med DnB. Han ble hentet til Kreditkassen fra Forsvaret midt under bankkrisen på 1980-tallet.
Jansen fratrer umiddelbart, og dro etter styremøtet til hovedkvarteret på Fornebu for å rydde i skuffer og skap. Viseadministrerende direktør Johnny Skoglund overtar ledelsen inntil videre.
– Dårlig informasjon
Flere av de ansattes organisasjoner stiller seg bak Jansen og beklager at han går. Deres styrerepresentanter stemte imot. De ansatte synes også informasjonen har vært elendig. Da VG Nett brakte saken søndag ettermiddag, måtte lederen av Norsk kabinforening, John Lyng, saumfare nettavisene for å få opplysninger.
– Jeg stiller meg undrende til framgangsmåten. Da Jørgen Lindegaard i mai varslet sin avgang som toppsjef, ble vi orientert 10 minutter før det gikk melding til børsen. Nå har vi ikke fått vite noen ting, sier Lyng til NTB.
Han roste i april Jansen for personlig å ha grepet inn og bidratt til en slutt på streiken blant de kabinansatte.
Flere nettaviser spekulerer rundt om det er Lindegaard selv som har krevd Jansens avgang. Kommunikasjonsdirektør Revold betegner dette som rent oppspinn.
Snuoperasjon
Under Lindegaards fem år lange ledelse har SAS-gruppen gjennomført et spareprogram uten sidestykke.
Kostnadene er kuttet med 14 milliarder kroner, de ansatte har opplevd masseoppsigelser, flere tusen er blitt outsourcet med dårligere betingelser til nye datterselskaper og fusjonen mellom SAS og Braathens er gjennomført. Det siste har vært Jansens hovedoppgave.
Han forlater imidlertid SAS Braathens på et tidspunkt der tilliten blant de reisende er på et lavmål. Storkontrakter står i fare, og vanlige innenlandsreisende strømmer til konkurrenten Norwegian.
Konflikten med pilotene i januar, med kabinpersonalet rett før påske og nå teknikere i Stavanger, har blottlagt for all verden at SAS Braathens fortsatt har mye å stri med.