Fagforeningspamper og industriens eget TBL står sammen i sine anklager mot Statoils tildeling av kontrakten til spanjolene. De roper høyt i kor om svart arbeid og skjulte subsidier Men industrilederen Kjell Inge Røkke er påfallende taus. Det er også hans direktører. Tanken som har slått meg den siste uken er at denne kontrakten egentlig kom beleilig for Kværners ledelse.
For da Kværner og Aker Maritime i fjor ble slått sammen, var dommen klar. Verftene måtte trimmes. Det nye Kværner hadde rett og slett for mange verft, og noen av dem var for like. Siden har Røkke og hans direktører holdt Kværner skuta flytende, uten å gjøre de voldsomme og synlige grepene. Lite er solgt og lite er lagt ned.
Og for verftene er utsiktene bare blitt verre. Problemet for Rosenberg-verftet er at det er håpløst umoderne; det er ikke spesialisert som de andre.Tiden har rett og slett løpt fra dette verftet. Men Røkke blir ikke populær ved å legge ned slike hjørnesteinsbedrifter.
Et tidsspørsmål
Røkke har mest erfaring i å selge virksomhet videre til andre. De brutale kuttene, er ikke hans varemerke. Derfor er han også omsvermet av jentene og kara på gulvet. Men i Stavanger ligger Rosenberg-tomta der klar som en juvel. Når eiendomsmarkedet tar seg opp igjen, vil Kværner få en god pris for området, som kan bil Stavangers Aker brygge.
Det er trolig et tidsspørsmål før portene på Rosenberg stenges for godt. Og da kan Røkke og hans menn bare skyldes på Statoil. På oljeselskapet som ikke gir oppdragene til norske selskaper. Det blir en ganske beleilig unnskyldning for en nedleggelse som uansett ville ha kommet - før eller senere.
Nå kommer den før. Derfor tror jeg Røkke holder kjeft.