Internasjonal handel er grunnlaget for vår velstand. Uten handel med andre land ville vi hatt en enorm overflod av energi og fisk, men knapphet på nesten alt det andre.
HOVEDPULSÅREN: Sjøtransport er selve "hovedpulsåren" for internasjonal handel, skriver Marianne Lie i Rederiforbundet i denne kommentaren.
Sjøtransport er selve "hovedpulsåren" for internasjonal handel. Mer enn 80 prosent av verdens varehandel fraktes sjøverts. Sjøtransporten er blitt stadig mer effektiv og rimelig. Det er også en av grunnene til at den internasjonale handelen har økt så sterkt de siste tiårene.
Om du kjøper en japansk TV og tar en drosje hjem, så koster hjemtransporten fra butikken deg kanskje 200 kroner. Det samme TV-apparatet er fraktet fra Japan til Europa for rundt 90 kroner. Dette illustrerer at effektiv sjøtransport er en av de viktigste forutsetningene for en global verdensøkonomi.
Paradoks
Det er et paradoks at skipsfart ennå ikke et fullt dekket av frihandelsregelverket i verdens handelsorganisasjon, WTO. Norge spiller imidlertid en aktiv rolle for å rette på dette i de pågående forhandlingene.
For vel en uke siden kom det til et gjennombrudd i Genève. Hele 52 land - deriblant Norge, EU, India, Pakistan og Kina - oppfordret til full inkludering av skipsfarten.
Ved siden av bedre markedsadgang vil et WTO-regelverk sikre enkeltrederier forutsigbarhet samtidig som det vil beskytte mot vilkårlige handelssanksjoner. Begge deler er avgjørende for virksomheter fra et lite land som Norge.
Handel er "vinn-vinn-relasjoner" som gjør det mulig å utnytte verdens knappe ressurser bedre. Et viktig virkemiddel for økt vekst og velstand for verdens utviklingsland er å sørge for at disse landene blir bedre integrert i det internasjonale handelssystemet. Dette er også et sentralt mål for den pågående forhandlingsrunden som kalles "the Development Round".