Både NHO og Bedriftsforbundet har bedt om en gransking.
Striden om havnearbeidernes rett til å laste og losse alle skip har pågått i flere år.
- Les også:
Bedriftsforbundet, som er en interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter, mener det er umulig for andre aktører enn de som er medlem av Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) å etablere seg ved norske havner.
– Denne praksisen må opphøre, sier administrerende direktør i Bedriftsforbundet, Lars Erik Sletner.
Forbundet har klaget på det de mener er en organisasjonsplikt ved norske havner.
– Denne plikten medfører at man må være medlem av NTF, sier Sletner.
Bedriftsforbundet har sendt to klager. Én om organisasjonsfrihet til Europarådet. I tillegg har de klaget til europeiske konkurransemyndigheter fordi de mener det er oppstått monopol i norske havner.
– Strider med europeiske konkurranseregler
Også NHO – som har signert dagens tariffavtale – har hengt seg på klagen. 23. desember sendte de en juridisk rapport til EU hvor de argumenterer for at havnearbeidernes avtale strider med europeiske konkurranseregler.
- Les også:
Direktør i NHO, Svein Oppegaard, sier at de har brakt spørsmålet inn for ESA, nettopp fordi de ikke kommer noen vei med LO og NTF.
– Da ser vi ikke noe annen måte å gjøre det på, sier Oppegaard.
Lars M. Johnsen i NTF synes det er merkelig at NHO, som er part i en tariffavtale, betviler sin egen tariffavtale.
– Det er en avtale som forhandles hvert annet år, og som de til enhver tid kan kreve endringer i, sier Johnsen.
Allerede i januar vil ESA, organet som skal passe på at Norge følger EUs konkurranseregler, granske de norske havneavtalene.
- Les også: