Hopp til innhold

Havnearbeidere granskes av ESA

Norske havnearbeideres rett til å laste og losse skip i norske havner skal granskes av europeiske konkurransemyndigheter.

Norske havnearbeideres rett til å laste og losse skip i norske havner skal granskes av EU.

Nett-tv: Norske havnearbeideres skal granskes.

Lars Erik Sletner

Lars Erik Sletner, administrerende direktør i Bedriftsforbundet.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Både NHO og Bedriftsforbundet har bedt om en gransking.

Striden om havnearbeidernes rett til å laste og losse alle skip har pågått i flere år.

Bedriftsforbundet, som er en interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter, mener det er umulig for andre aktører enn de som er medlem av Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) å etablere seg ved norske havner.

– Denne praksisen må opphøre, sier administrerende direktør i Bedriftsforbundet, Lars Erik Sletner.

Forbundet har klaget på det de mener er en organisasjonsplikt ved norske havner.

– Denne plikten medfører at man må være medlem av NTF, sier Sletner.

Bedriftsforbundet har sendt to klager. Én om organisasjonsfrihet til Europarådet. I tillegg har de klaget til europeiske konkurransemyndigheter fordi de mener det er oppstått monopol i norske havner.

– Strider med europeiske konkurranseregler

Lars M. Johnsen

Lars M. Johnsen i NTF.

Foto: Ketil Kern / NRK

Også NHO – som har signert dagens tariffavtale – har hengt seg på klagen. 23. desember sendte de en juridisk rapport til EU hvor de argumenterer for at havnearbeidernes avtale strider med europeiske konkurranseregler.

Direktør i NHO, Svein Oppegaard, sier at de har brakt spørsmålet inn for ESA, nettopp fordi de ikke kommer noen vei med LO og NTF.

– Da ser vi ikke noe annen måte å gjøre det på, sier Oppegaard.

Lars M. Johnsen i NTF synes det er merkelig at NHO, som er part i en tariffavtale, betviler sin egen tariffavtale.

– Det er en avtale som forhandles hvert annet år, og som de til enhver tid kan kreve endringer i, sier Johnsen.

Allerede i januar vil ESA, organet som skal passe på at Norge følger EUs konkurranseregler, granske de norske havneavtalene.