Den norske telegiganten fikk fem millioner nye kunder i perioden april til juni. Det er samme kundevekst som i første kvartal.
– Jeg er glad for at de positive trendene fortsatte inn i andre kvartal med økende organisk inntektsvekst og solide marginer. I Asia har vi hatt en organisk inntekstvekst på 13 prosent, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor, til Dagens Næringsliv.
Har kuttet kostnader
Aksjeanalytiker Tore Tønseth i meglerhuset Argo sier førsteinntrykket er at resultatet er omtrent som ventet, men kanskje noe negativt.
– Det som driver det er helt klart mobilt bredbånd. Telenor har gjort en del omstruktureringer og kuttet kostnader. Vi har sett en positiv endring på kostnadssiden. Det gjør at utviklinga i Norden har vært veldig bra, selv om det er et modent marked, sier Tønseth til NRK.
Telenor tjente i fjor over hundre milliarder kroner ved hjelp av 40.000 ansatte, de fleste utenfor Norge. De fleste kundene bor også utenfor Norges grenser.
Flest kunder i Asia
I Asia bor de fleste kundene, og det er der abonnenttallene skyter i været. Men det hjelper ikke å ha snart 200 millioner kunder. For at Telenor skal gå med overskudd, er selskapet avhengig av at kundene også bruker telefonen.
– Det som skuffer litt, er at driftsresultatet før avskriving er litt svakere enn det markedet ventet, og man kan kanskje få en liten, negativ respons i markedet på grunn av det, sier han til NRK.