Hopp til innhold

Godt kvartalsresultat for Telenor

Telenor solgte teletjenester for 25 milliarder kroner i andre kvartal, og endte med et driftresultat på 2,9 milliarder.

Jon Fredrik Baksaas

Konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas, kan notere seg vekst også i årets andre kvartal.

Foto: Junge, Heiko / Scanpix

Den norske telegiganten fikk fem millioner nye kunder i perioden april til juni. Det er samme kundevekst som i første kvartal.

– Jeg er glad for at de positive trendene fortsatte inn i andre kvartal med økende organisk inntektsvekst og solide marginer. I Asia har vi hatt en organisk inntekstvekst på 13 prosent, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor, til Dagens Næringsliv.

Har kuttet kostnader

Aksjeanalytiker Tore Tønseth i meglerhuset Argo sier førsteinntrykket er at resultatet er omtrent som ventet, men kanskje noe negativt.

– Det som driver det er helt klart mobilt bredbånd. Telenor har gjort en del omstruktureringer og kuttet kostnader. Vi har sett en positiv endring på kostnadssiden. Det gjør at utviklinga i Norden har vært veldig bra, selv om det er et modent marked, sier Tønseth til NRK.

Telenor tjente i fjor over hundre milliarder kroner ved hjelp av 40.000 ansatte, de fleste utenfor Norge. De fleste kundene bor også utenfor Norges grenser.

Flest kunder i Asia

I Asia bor de fleste kundene, og det er der abonnenttallene skyter i været. Men det hjelper ikke å ha snart 200 millioner kunder. For at Telenor skal gå med overskudd, er selskapet avhengig av at kundene også bruker telefonen.

– Det som skuffer litt, er at driftsresultatet før avskriving er litt svakere enn det markedet ventet, og man kan kanskje få en liten, negativ respons i markedet på grunn av det, sier han til NRK.