Hopp til innhold

Frihandel mellom EU og Sør-Korea

EU undertegnet i dag en frihandelsavtale med Sør-Korea. Ifølge partene er avtalen verdt opptil 100 milliarder euro. Europeiske bilprodusenter frykter at den vil knuse bilfabrikkene i Europa.

Kim Jong-hoon og Catherine Ashton
Foto: T. Roge / Scanpix/Reuters

For eksportører i EU kan avtalen være verdt 19 milliarder euro - over 160 milliarder kroner.

Ifølge EUs handelskommissær Catherine Ashton, som under tegnet avtalen, fjernes praktisk talt alle avgifter mellom de to økonomiene.

Viktig i krisetider

- Avtalen er spesielt viktig i dagens økonomiske klima, heter det i en uttalelse fra EUs og Sør-Koreas handelsansvarlige.

I fjor var EU Sør-Koreas nest største handelspartner etter Kina. Partene handlet varer med hverandre til en verdi av over 65 milliarder euro.

I løpet av de neste tre årene skal avgifter og toll på 96 prosent av EUs eksportvarer til Sør-Korea og 99 prosent av avgiftene på sørkoreanske varer til EU fases ut.

Det er anslått at avtalen vil øke handelen mellom partene opptil 20 prosent i forhold til i dag. Det er tatt med når avtalen anslås til å være verdt opptil 100 milliarder euro.

Vil knuse Europa-fabrikkene

I et åpent brev til EUs 27 medlemsstater protesterte Europeiske bilprodusenters forening EAMA mot avtalen, som den mener går hardt ut over bilfabrikene i Europa. Den kom med en sterk oppfordring til medlemslandene om å nekte å si ja til avtalen hvis de vil beholde europeisk bilproduksjon.

EAMA mener at avtalen gir sørkoreanske bilprodusenter som Hyundai "urettferdige konkurransefordeler".

Den nye handelsavtalen har også med bestemmelser om opphavsrett, noe som er viktig for EU, og vanligvis ikke høyt respektert i Øst-Asia. Sør-Korea har også lovet å harmonisere nasjonale regler og standarder innen kjøretøy-, legemiddel- og elektronikk-industrien.

Landet skal også liberalisere telekommunikasjonsområdet, samt miljø-, finans- og shipping-sektorene.