Høringsutkastet hvor departementet går inn for fortsatt bonusforbud, blir sendt ut i løpet av de nærmeste dagene.
- Prisene sank med nesten 30 prosent de første årene etter at forbudet ble innført, noe som har vært av stor betydning både for næringsliv og forbrukere.
- Jeg vil at innenlands flypassasjerer fortsatt skal få nyte godt av lave priser, sier fornyings- og adminstrasjonsminister Heidi Grande Røys.
Bakgrunnen for å forby bonuspoeng innenlands er at ordningen lett vil binde kundene til ett selskap, og på den måten bidra til å begrense konkurransen, mener departementet.
SAS-monopol
Det var i 2002 at Konkurransetilsynet fattet et vedtak som forbød SAS-konsernet, som omfattet SAS, Widerøe og nyinnkjøpte Braathens, å tilby bonusopptjening på programmet SAS Eurobonus på innenlandsruter.
Begrunnelsen var at ved overtakelsen av Braathens fikk SAS monopol i Norge, og bonusprogrammet ville gjøre det vanskelig for andre flyselskaper å få fotfeste i Norge.
Dette vedtaket gjelder fram til 1. august i år.
Det midlertidige vedtaket blir eventuelt erstattet av et forbud i en egen forskrift som vil gjelde alle flyselskaper på det norske markedet.
I utkastet til Fornyings- og adminstrasjonsdepartementet foreslås det unntak for flyselskap med liten markedsandel.
Gleden er stor i Norwegian Air Shuttle.
- Dette er en veldig god nyhet, jeg ser positivt på dette, sier presseansvarlig Anne Grete Ellingsen.
Hun mener det blir enklere å etablere nye ruter i Norge.
Ellingsen peker på at Norwegian ble startet opp blant annet nettopp fordi bonuspoengene ble fjernet innenlands.
SAS Braathens uttaler at de vil forholde seg til vedtaket når det kommer.