Det blir harde tak for det tidligere Luftfartsverket.
De årlige driftsutgiftene skal reduseres med 400 millioner kroner fra 2006.
Spareplanen bygger ifølge styret på tre forusetninger:
* Sikkerheten skal ikke reduseres
* Flyplasser skal ikke legges ned
* Det skal ikke ramme kundene som flyselskaper og passasjerer.
Innsparingene skal skje over en toårsperiode og vil først og fremst ramme hovedkontoret i Oslo, samt de store flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim.
Hoveddelen av nedbemanningen vil skje i løpet av annen halvdel i 2004 og i 2005.
Antall kontrollsentraler skal reduseres fra fire til to, men hvor de to kommer til å ligge er ennå ikke bestemt.
De fleste flyplasser rundt omkring i Norge vil i hovedsak vil bli nattestengt, såfremt ikke brukere som Posten eller helseforetakene er villig til å betale for å holde flyplassene åpne.
Alle endringer som berører flysikkerheten skal endelig godkjennes av Luftfartstilsynet.
Sparetiltakene er på forhånd vurdert av Det norske Veritas med henblikk på helse- miljø og sikkerhet.
Ingen økte inntekter
- Alternativet til å gjennomføre disse tiltakene er å skaffe nye inntekter. Det måtte i så fall skje gjennom vesentlig økte avgifter fra flyselskapene. Den økonomiske situasjonen i bransjen tilsier at det er uaktuelt, sier styreleder Anders Talleraas i Avinor.
MÅ SPARE: Styreleder Anders Talleraas.
De ansatte er svært skuffet etter dagens styremøte.
De overtallige vil ifølge planen få tilbud om ulike former for sluttpakker som gavepensjoner, karriererådgivning og bistand til å finne nytt arbeid, blant annet hos selskaper som er en del av flyplassdrift, som vakt- og sikkerhetstjeneste.
Og LO ber samferdselsminister Torild Skogsholm (V) gripe inn.
- Dette har så store samfunssmessige konsekvenser at her må statsråden på banen, sier LO-sekretær Trine Lise Sundnes til NRK.
Ingen nedleggelser
Avinor-sjef Randi Flesland var i dag innkalt til departementet, etter sin kritikk av budsjetteringen i Regjering og Storting.
Flesland står fortsatt på at budsjettforliket i Stortinget
resulterte i mangel på 100 millioner kroner til drift av de 45 flyplassene i Norge i 2004.
Men hun sier at beløpet skal spares inn ved reduserte investeringer og ikke nedleggelser eller midlertidig stengning.
Vil se an
VIL SJEKKE: Samferdselsmininster Torild Skogsholm.
Samferdselsmininster Torild Skogsholm mener på sin side at Avinor har fått nok penger de kan drive for. Hun sier at problemstillingen med nedleggelser av flyplasser var uaktuell.
Ministeren innrømmer at hun kommer til å titte igjennom spareplanen.
- Styret må gis handlingsrom for å organisere driften på en best mulig rasjonell måte. Samtidig skal jeg se på om jeg skal gå inn i saken. Kravet er at en nedbemanning ikke skal gå ut over sikkerheten, sier Skogsholm.