Avinor opplyser at de skal kjøre jevnlige pressebriefinger.
- Vi beklager sterkt forsinkelsene Avinor har forårsaket, sier Avinor-sjef Randi Flesland.
- Dette skyldes blant annet at det er mye høyere sykefravær i Røyken enn ellers i Avinor. Sykefraværet er doblet etter beslutningen om flytting fra Røyken til Sola, sa Flesland.
Normalt fravær
Hun gikk dermed i rette med leder i Norsk Flygelederforening Rolf Skrede, som mener at flygelederne i Røyken ikke er mer syke enn normalt er - og i hvert fall ikke mer enn hos en bedrift under omstilling.
- Vi har tall på sykefraværet og det kan vi skaffe dere, sa Flesland til det fremmøtte pressekorpset.
- Det bekymrer oss at situasjonen går på bemanningen løs. Vi er veldig sårbare når fraværet er så høyt som det er, fortsatte Flesland.
Det er ikke bare flygelederne som skaper rot for Flesland, Avinor og flypassasjerene. Også mangelen på fullmektiger skaper trøbbel.
- Vi har en manko på flygelederassistenter. Det er det som har slått ut de siste dagene, sa Flesland.
Ifølge Avinor er en flygeleder syk i dag, men det skal ikke medføre forsinkelser for flytrafikken i dag.
- Vi har noe fravær i morgen, men det jobber vi med. Det er tidlig å si om dette får konsekvenser, sa en representant for Avinor-ledelsen.
- Vi har satt inn ekstra beredskap frem mot jul, sa Flesland til NRK Her og Nå.
Hvorfor ikke flere?
Pressen ville vite hvorfor ikke Avinor har utdannet flere flygeledere, når de er så sårbare.
- Det gjør vi. Vi har 10 flygelederaspiranter under utdanning. Men det tar to-tre år før de er ferdig. Dessuten, flyttes flygeledere fra en enhet til en annen, tar det 6-12 måneder før de er ferdig opplært her.
Til Her og Nå sier Flesland hun ledelsen er i stadig dialog med flylederne om bemanningsituasjonen fremover og hvordan løse det dårlige arbeidsmiljøet.