Det var konsernledelsen som måtte gå den tunge veien til Statoil-styret med meldinger om nok en sprekk på det store gassprosjektet utenfor Finnmark.
Den siste utviklingen viser bruk av sju milliarder kroner over budsjett.
I dag morges ble børsene i Oslo og New York varslet.
Klokken 9.30 holder Statoil pressekonferanse.
Totalpris: 58,3 milliarder
Den totale budsjettsprekken på 19 milliarder kroner gjør at prislappen på hele prosjektet nå nærmer seg 58,3 milliarder kroner.
Da Stortinget godkjente utbyggingen av Snøhvit i mars 2002, var prisen 39,5 milliarder.
Den forrige sprekken, på 4-6 milliarder kroner, kom i juni i fjor. Da ble det også varslet at prosjektet ble forsinket.
Denne meldingen ble gjentatt i dag. Nå heter det at gassproduksjonen vil starte 1. juni 2007, og at leveransene av gass tar til 1. desember.
Det er åtte måneder senere enn opprinnelig dato.
Syndebukker
I børsmeldingen som Statoil har sendt ut, lister de opp fire hovedpunkter som er årsaken til både overskridelsene og forsinkelsen.
* Forsinkelser i ingeniørarbeidet - tegninger og utregninger som ligger til grunn for hele prosjektet.
* Feil og mangler i hovedmodulene som er levert fra kontinentet.
* Underestimering av total arbeidsmengde, spesielt hva som har med elektro å gjøre.
* Ekstrakostnader knyttet til all ferdigstillelsen på Melkøya.
Dårlig styring
Da Statoil organiserte prosjektet, overlot de hovedarbeidet til det tyske ingeniørselskapet Linde.
De har tydeligvis ikke hatt noen heldig hånd med det teknologisk krevende prosjektet.
Det er mye planlegging og mange underleverandører å holde styr og fremdrift på. Alle parter skal levere sine kompliserte elementer i et høyteknologisk prosjekt.
Byggingen av hovedmodulen, det store gassprosessanlegget, ble gitt i oppdrag til det spanske verftet Dragados, til mye bråk.
De norske verftene, som har stått for mye av oljeutbyggingen i Nordsjøen sammen med norske engineeringselskap, ble skviset på pris.
Lå etter med arbeidet
Nå ligger det altså mellom linjene i børsmeldingen at Dragados ikke klarte jobben slik de hadde lovet.
I fjor ble det oppdaget at det spanske verftet ikke hadde trappet opp bemanningen tilstrekkelig underveis, slik at de lå etter med arbeidet.
400 ekstra mann ble kjørt inn i arbeidet, natt og dag, for å få det ferdig. Det koster, selv om verftet antakelig måtte ta deler av kostnadene på sin kappe.
Andre kritiske deler fra andre leverandører var også sent ute.
Slike forsinkelser fører til omrokkeringer i fremdriftsplaner og går utover kritiske milepæler for prosjektet.
Deler av arbeidet fra Dragados og andre er overført til ferdigstillelses-fasen som foregår på Melkøya i Finnmark.
Dette har ført til kostnader og arbeidstimer som opprinnelig ikke var budsjettert, og en forlengelse av hele prosjektet.
Sveises om igjen
I børsmeldingen sier konsernsjef Helge Lund at man har undervudert mengden av arbeid som gjenstår å gjøre på Melkøya.
Og det er mange småting som har gått litt skeis underveis.
Blant annet måtte monteringen av det 137 meter høye flammetårnet forskyves fra juli til i høst, fordi sveisearbeidet var for dårlig og måtte gjøres om igjen.
Slike ting drar også penger, om enn ikke de store summmene hver for seg.
Prosjektet ikke klart nok
I børsmeldingen medgir Lund at prosjektet ikke var "modent" da det ble godkjent i 2001. Og at de derfor har strevet med problemer siden starten.
Statoil innrømmer her nok en gang at kontrollen med prosjektet ikke har vært god nok, og at man ikke har klart å korrigere det som har skåret seg.
Lund varsler endringer i prosjektledelsen, blant annet har han satt på en av Statoils mest erfarne menn som ny prosjektdirektør.
Han får en egen gruppe å lene seg på, alt for å skjerpe kontrollen.
I tillegg vil hele prosjektet bli gransket, for å dra lærdom av de dårlige erfaringene.
Går noen?
Spørsmålet er om de nye opplysningene får konsekvenser for ledelsen.
To av tre Statoil-toppsjefer har falt på overskridelser.
Arve Johnsen måtte gå etter sprekken på raffinerings-anlegget på Mongstad. Etterfølgeren Harald Norvik trakke seg etter overskridelsene på Åsgård-utbyggingen.
Tillitsvalgte i Statoil mener Lund, som kom fra Aker-Kværner i fjor, må få sitte.
- Vi har behov for å beholde Helge Lund. Han er den rette mannen for oss for å få det rette prosjektet på plass, sier nestleder hos Statoil NOPEF, Oddvar Haugvaldstad.
DETTE ER SNØHVIT-PROSJEKTET
- Snøhvit er Europas første anlegg for flytende naturgass (LNG). Består av et anlegg under havoverflaten og et landanlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. -
- Uten installasjoner på havoverflaten skal naturgass bringes til land og kjøles ned. Deretter fraktes gassen med gasskip til markeder i Europa og USA. -
- Utvinnbare ressurser er anslått til 193 milliarder kubikkmeter naturgass, 17,9 millioner kubikkmeter kondensat og 5,1 millioner tonn flytende våtgass. -
- Anleggsstart var i første halvår 2002. Etter den siste overskridelsen og utsettelsen blir oppstart av gassproduksjonen satt til 1.6.2007 og regulære gassleveranser fra 1.12.2007. -
- Produksjonsperioden skal etter planen vare fram til 2035. -
- Kostnadene var anslått til 39,5 milliarder kroner da utbyggingen ble godkjent av Stortinget. Prislappen er nå steget til 58,3 milliarder. -
- (NTB) -