BONUSPOENG: Slik planene er i dag, er det meningen at innehavere av SAS' Eurobonus skal kunne tjene opp bonuspoeng på Braathens ruter.
- Selskapet ville bli satt helt tilbake i konkurranseforholdet til andre internasjonale flyselskaper, og vi vil miste enhver evne til å betjene våre passasjerer på en tilfredsstillende måte, sier Reitan.
Ut over dette vil ikke visekonsernsjefen i SAS kommentere de øvrige krav Konkurransetilsynet via forskjellige talspersoner har fremmet for at transaksjonen mellom SAS og Braathens skal kunne aksepteres.
Ingen restriksjoner
Reitan sier at SAS egentlig ikke har hatt noe behov for å kommentere aktuelle problemstillinger om kjøpet, så lenge det offentlige har denne saken til behandling.
- Vi finner det likevel greit å ta opp spørsmålet om
bonusprogrammer, for det er av så stor viktighet for vår
eksistens. Alle våre konkurrenter internasjonalt som har en like sterk stilling i hjemmemarkedet som oss, har bonusprogram for sine passasjerer. Og disse selskapene har overhodet ingen restriksjoner i bruken av dem. Hvis vil skulle akseptere å kvitte oss med bonus på innenriksrutene for at et kjøp av Braathens skulle bli godkjent, ville vi i negativ forstand kommet i en særstilling i Europa, sier Reitan.
Slik planene er i dag, er det meningen at innehavere av SAS' Eurobonus skal kunne tjene opp bonuspoeng på Braathens ruter, og tilsvarende vil kunne skje med innehavere av Braathens Wings.
- I fremtiden kan det gå mot ett kort for begge selskapene, men dette er kun på idestadiet, sier Reitan.
Braathens forblir
GODT PRODUKTNAVN: -Vi har ingen tanker om å integrere Braathens i SAS, sier visekonsernsjef i SAS, Gunnar Reitan.
SAS' visekonsernsjef mener å ha et trøstens ord til dem som frykter at Braathens skal inkorporeres i SAS:
- Vi har ingen tanker om å integrere Braathens i SAS. Braathens skal forbli Braathens så langt vi kan skue inn i fremtiden. Braathens har et godt produktnavn som det vil være meningsløst å se bort fra, sier han.
Hver for seg forsøker de to selskapene nå å kutte ut den
overkapasitet som er i det norske luftrom. Når SAS eventuelt har kjøpt Braathens, er det ytterligere muligheter for at de to selskapene kan se på rutetabellen på ulike strekninger å få et mer rasjonelt, men likevel kundevennlig ruteprogram.
Reitan sier at SAS ikke har valgt å kjøpe Braathens for å få hånd om prissettingen av norske innenriksruter, men derimot for å hente inn den synergi som kan finnes på kostnadssiden. Dersom kjøpet går i orden, regner han med at SAS skal få overskudd på sin innenriks rutetrafikk fra neste år.
- Nøkkelen til dette overskudd er å få vekk den overkapasitet som finnes, sier visekonsernsjef Gunnar Reitan i SAS.