Hopp til innhold

- Bankene kan lære mye av Røeggen-dommen

Forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen mener småsparer Ivar Petter Røeggens seier mot DNB i Høyesterett er svært viktig for norske bankkunder.

Inga Marte Thorkildsen

Forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen mener at forbrukervernet for norske bankkunder er styrket etter Røeggens seier i Høyesterett.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Ivar Petter Røeggen fra Averøy vant 11-0 mot DNB i Høyesterett fredag.

De 11 dommerne i Høyesteretts storkammer stemte enstemmig for at Røeggen skulle få dekket sitt tap på 230.000 kroner, med renter og rentes rente siden 2006.

I dommen skriver Høyesterett at det ikke er sannsynlig at Røeggen ville inngått avtalen dersom han hadde forstått innholdet.

Forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen sier til NRK.no at hun er veldig glad for dommen, som hun mener styrker forbrukervernet.

– Den sier at bankene ikke bare må gi korrekt og nøktern informasjon til sine kunder når de skal tilby spareprodukter som kan være vanskelig å forstå. I tillegg må de forsikre seg om at kundene forstår innholdet, sier Thorkildsen.

LES OGSÅ: – Pengene er ikke så viktig

– Finansnæringen har veldig mye å lære

Hun sier at hun forventer av DNB og andre banker etter dommen følger loven, og at de gir både nøktern og korrekt informasjon til kundene sine.

– Finansnæringen har veldig mye å lære av dette, og jeg forventer at de legger seg klart på riktig side av loven, og at de retter seg etter det Høyesterett nå har sagt. Det har blitt slått fast veldig tydelig at bankene må forsikre seg om at kundene forstår innholdet i avtalene de inngår, sier Thorkildsen.

Hun vil ikke mene noe om hva dommen kan få å bety for de 1950 klagene på de tilsvarende og lignende spareproduktene som ligger i Finansklagenemnda.

LES OGSÅ: Røeggen-saken skal avgjøres i Høyesterett: Krav på flere hundre millioner kroner står i kø

– DNB og andre banker må gå gjennom sakene og se hvilken betydning det får. Jeg regner også med at Forbrukerrådet kommer til å være en pågående vaktbikkje i disse sakene, sier Thorkildsen.

Røeggen vann mot DNB

Publikum klappet etter at det ble klart at Ivar Petter Røeggen fra Averøy vant ankesaken mot DNB i Høyesterett fredag.

Foto: Scanpix

– Forventer at bankene rydder opp

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland sier til NRK.no at dommen i Røeggen-saken er en klar forbrukerseier.

– Den slår fast at bankene ikke kan behandle kundene sine på denne måten ved å gi feil informasjon. Røeggen ville jo aldri kjøpt disse produktene dersom han hadde fått reell informasjon, og det sier også Høyesterett, sier Flesland.

Hun sier at forventingen til bankene nå er at de« rydder opp».

– Dommen blir helt klart retningsgivende for sakene som ligger på vent både i finansklagenemnda og i rettsvesenet for øvrig. Noen produkter er jo identiske, så da forventer jeg at DNB bare går inn og betaler, sier Flesland.

LES OGSÅ: Røeggen vant enstemmig mot DNB

– For tidlig å fastslå konsekvensene av dommen

I løpet av 2 uker må DNB betale 230.000 kroner til Røeggen, i tillegg til renter og rentesrenter tilbake til 2006.

DNB ble også dømt til å dekke Røeggen og Forbrukerrådets sakskostnader på 4,7 millioner kroner.

– Vi erkjenner at Høyesterett har en annen oppfatning av saken enn lagmannsretten, men det er godt å endelig få satt et punktum, sier informasjonsdirektør i DNB Thomas Midteide til NRK.no.

Han sier at de vil gjøre opp så raskt som mulig, og at det er litt tidlig å si hvilke konsekvenser dommen får for de som har kjøpt de samme produktene som Røeggen.