FBI har intervjuet Tone Hoddø Bakås i Norsk Senter for Informasjonssikring -
Hun er ekspert på nettbanksikkerhet og gir deg gode råd om hva du skal gjøre for å unngå innbrudd i datamaskinen.
Seniorrådgiveren i NORSIS sier det å sikre datamaskinen bør bli en rutine på linje med å rydde i huset.
Se hennes tips i nett-tv.
I dag kom også 13 tips for å få tryggere nettbank som norske banker har utarbeidet i samarbeid med Kredittilsynet:
*1. Feltet for tasting av kontonummer bygges opp med plass til minimum 13 karakterer og det kontrolleres at det tastes inn eksakt 11 siffer. I motsatt fall gis feilmelding.
* 2. Nettbanken skal ha et kontrollbilde der kunden ser kontonummer, beløp, dato og eventuell KID eller melding til mottaker i en oversiktlig form.
* 3. Beløp skal i kontrollbildet fremstå med et klart skille mellom kroner og øre og med bruk av tusenskilletegn.
* 4. Kunden må aktivt ta stilling til informasjonen i kontrollbildet før vedkommende kan gå videre og betalingen blir iverksatt.
* 5. Banken kan legge til rette for at kontrollbildet ved et aktivt valg fra kunden ikke framkommer for transaksjoner under en beløpsgrense fastsatt av kunden.
* 6. I de nettbanker der kunden selv kan styre når kontrollbildet er påkrevd, begrenses dette til beløp under en grense satt av banken.
* 7. I de nettbanker der det er separate felt for kroner og øre kontrolleres at det kun er tastet inn siffer. Feilmelding fremkommer dersom det er tastet inn noe som helst annet enn siffer i disse feltene.
* 8. Dersom nettbanker opererer med ett felt med «kroner, øre» skal kunden fylle inn komma selv om ørebeløpet er 00.
* 9. Nettbanken har som standard en beløpsgrense per transaksjon og/eller for transaksjonsbeløp innen en periode.
* 10. Grunnet ulik bruk av nettbanken hos kundene bør banken vurdere å la den enkelte kunde selv endre denne beløpsgrensen.
* 11. I de tilfeller det registreres en transaksjon der mottakers kontonummer ikke finnes i OCR-registeret (KID) og heller ikke er registrert i kundens mottakerregister bes kunden kontrollere at kontonummeret er riktig.
* 12. Hvis banken gir kunden muligheter til å velge for eksempel beløpsgrense og grense for visning av kontrollbilde, gis kunden en periodisk oversikt av disse valgene.
* 13. Bankene bør legge til rette for at kunden kan gjennomføre periodisk oppdatering av mottakerregisteret.