Sosiale medier i valgkampen

De ni stortingspartiene brukte over 25 millioner kroner på over 15.000 annonser på Facebook, Instagram og Snapchat i årets valgkamp.

Arbeiderpartiet var den største annonsøren, både i kroner og antall annonser, skriver ekspert på sosiale medier, Ståle Lindblad, i Kom24. Partiet brukte mesteparten av sine annonsekroner på Facebook og Instagram – 7,2 millioner kroner på 6.500 annonser på de to plattformene. Legger man til Snapchat, er summen over 8 millioner kroner. Frp brukte 5,5 millioner til sammen, mens Høyre passerte 4 millioner kroner.

Hvor mye annonsering i sosiale medier har påvirket valgresultatet er ikke kjent, men de tre partiene gikk tilbake sammenlignet med valget i 2017.

De to partiene som gikk mest fram i valget, Senterpartiet og Rødt, var de to som brukte minst penger på annonser i sosiale medier gjennom valgkampen.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no