Hopp til innhold

Klesgiganten Shein vinner årets Gullbarbie

Det skriver Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

De nominerte til årets pris var Meta, Good For Me og Shein. Sistnevnte stikker av med seieren.

Med sine billige og masseproduserte klær er motegiganten Shein, som omtales som «Ultra-fast-fashion», nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpepress blant unge.

– Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge, sier leder av organisasjonen, Maja Enerhaug Egge.

I et svar til NRK skriver en talsperson for Shein at de respekterer arbeidet Press gjør, men tror organisasjonen har misforstått hvordan klesgiganten opererer.

– Bedriften vår bygget med et mål om å gjøre mote tilgjengelig for alle, uavhengig av folks økonomiske bakgrunn, størrelse, form eller smak, skriver Shein.

De hevder også at bedriftsmodellen deres bidrar til å redusere unødvendig produksjon av klær ved å ha god kundedialog og kun produsere klær kundene etterspør.

– Vi håper vi får muligheten til å fortsette dialogen med Press og våre andre samarbeidspartnere i Norge for å skape en bedre gjensidig forståelse i fremtiden, skriver klesgiganten videre.

Kåringen kan også vise at det er et høyt klimaengasjement blant unge, sier hun.

– Barn og unges feed proppes full av plagg og selskaper som Shein er med på å skape en forventning om at man må kjøpe mer for å unngå klespresset.Sannheten er at det presset kommer fra klesgigantene selv.

Egge mener at det trengs større politisk endring for å forhindre at barn og unge utnyttes for penger.

– Vi etterspør alltid dialog med de nominerte, men opplever ofte at aktører heller ønsker å forholde seg taus enn å måtte svare på kritikken. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen.

Årlig deler organisasjonen ut prisen ut for å ansvarliggjøre aktører de mener bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger. Det er ungdommen selv som nominerer og stemmer frem verstingen.

Tidligere har både Sophie Elise AS, TV-serien «Ex on the beach» og klesbutikkene BikBok og Brandy Melville fått årets Gullbarbie

Shein
Foto: AP

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no