Samleside: OLJETRANSPORT UTENFOR FINNMARKSKYSTEN |
Fylkeskommunene i Troms og Finnmark er begge positive til Kystdirektoratets forslag om å flytte seilingsleden mellom Vardø og Røst ut i internasjonalt farvann.
BAKGRUNN
Økt eksport av olje fra nordområdene i Russland til Europa fører til en dramatisk økning i trafikken med oljetankere langs kysten av Nord-Norge. I årene som kommer vil det bli en firedobling av trafikken.
I dag ankrer tankerne «Perseverance» og MV «Marlin» opp ved Ropelv i Bøkfjorden for å foreta den første oljeomlastinga i Sør-Varanger. Operasjonen er omstridt, og SFT har foreløpig bare gitt Kirkenes Transit tillatelse til 25 oljeomlastinger.
Øvelsen Barents Rescue avdekket at oljevernutstyret i Finnmark ikke er bra nok, verken for store utslipp eller under dårlige værforhold.
Forskere er mer bekymret for den russiske oljetransporten enn for olje og gassleting i Barentshavet, viser utredningen i forbindelse med den 19. konsesjonsrunden.
Sør-Varanger har kommet et viktig skritt nærmere en omlastingssentral i Ropelvbukt. Det kan gi 30 til 40 arbeidsplasser.
Det er over ett år siden regjeringa lovet en «snarlig avklaring». Men fortsatt er ingen trålere klare til å bistå ved en oljekatastrofe i Barentshavet.
Russiske sjøfartsmyndigheter mener oljetransporten langs Finnmarkskysten skjer etter godkjente regler, men Miljøvernforbundet mener russerne unnlater å være konkret.
I Arendal ligger en spesialbåt for oljekatastrofer, som burde vært brukt til oljeberedskap langs den nordnorske kysten. Det mener Kurt Oddekalv i Norges miljøvernforbund.
Flertallet av befolkninga i Nord-Norge frykter at det skal skje en oljekatastrofe langs kysten.
Fiskeriminister Svein Ludvigsen ville i Stortinget i går ikke svare på spørsmål om risiko for oljeutslipp i Barentshavet.
FLERE SAKER
|