Av
Bård Wormdal
I fire av ti tilfeller vil taubåtberedskapen ikke kunne være til hjelp, heter det i ny rapport utarbeidet for Sjøfartsdirektoratet. Regjeringen har tidligere fått hard kritikk for å ikke bygge ut beredskapen i takt med økningen i eksporten av russisk olje.
Havari hvert 11. år
Hvert ellevte år vil det skje en alvorlig ulykke med oljetankere i Barentshavet, viser beregninger utført av Det norske Veritas. I fjor var det over 200 oljetransporter gjennom et av de mest fiskerike hav i verden. Alt tyder på at trafikken vil mangedobles i løpet av få år.
Få taubåter og store avstander
Det er for store avstander til at de tre norske taubåtene i beredskap vil rekke fram til et uhell i alle områder, mener Veritas. Konsulent Peter Hoffmann i det Norske Veritas er en av fire forfattere av den omfattende rapporten.
Dessuten er det ti prosent sjanse for at tankerne ikke klarer å strekke ut slepeutstyr til taubåtene. Det betyr at det i nesten et av to tilfeller vil ikke taubåtene være til hjelp.