Da den russiske supertankeren fikk motorstopp utenfor Nordkapp i dag, ble det raskt avslørt hvor dårlig beredskapen mot slike ulykker er i Nord-Norge. Det nærmeste skipet med slepekapasitet av betydning lå 10-11 timer unna havaristen.
Av
Odd-Asbjørn Brovold
KV Svalbard dirigert mot havaristen
|
KV Svalbard |
Det første Forsvaret gjorde for å hindre en katastrofe da alarmen gikk i formiddag var å dirigere sin nye stolthet kystvaktskipet KV Svalbard mot havaristen. Dette er det største skipet forsvaret disponerer, i alle fall var dette det fartøyet som var nærmest havaristen.
Fagfolk NRK Finnmark har snakket med sier at været i stor grad avgjør hvor stor kraft man trenger. Takket være det gode været vi hadde i dag ville KV Svalbard klart å håndtere havaristen. KV Svalbard har en trekkraft på omkring 100 tonn.
Dette er noe mindre enn Forsvarets båt Valkyrien, som har vært nevnt som aktuell for å gå inn i beredskap i Nord-Norge. Til sammenlikning kan vi nevne at redningsskøyta Ulabrand med sine 4000 hester har en trekkraft i følge skipsregisteret på 15 tonn.
En slepebåt mange i Øst-Finnmark har et forhold til er Kraft Johansen, slepebåten og isbryteren som har gjort en iherdig innsats i Kirkenes havn. Denne båten har en trekkraft på omlag 27 tonn.
100 000 tonn olje
Tankbåten Moscow som var i drift ved Nordkapp i dag er på 106 500 tonn og hadde mer enn 100 000 tonn olje ombord. Men det er verdt å merke seg at det planlegges oljetransport med langt langt større båter langs kysten.
En annen sak er at KV Svalbard ikke har oljelenser ombord. Det er det bare kystvaktskipet Tromsø som har.
Dersom motorhavariet hadde vedvart kunne det vært aktuelt å flytte olje fra havaristen til et annet skip, men - utstyr for å gjøre dette finnes ikke nord for Bodø, etter det NRK har brakt på det rene.