I dag ankrer tankerne «Perseverance» og MV «Marlin» opp ved Ropelv i Bøkfjorden for å foreta den første oljeomlastinga i Sør-Varanger. Operasjonen er omstridt, og SFT har foreløpig bare gitt Kirkenes Transit tillatelse til 25 oljeomlastinger.
Av
Eirik Palm
Omgitt av oljelenser og med tre slepebåter på vakt starter 73 000-tonneren «Perseverance» å pumpe kondensat over til 82 000-tonneren MV «Marlin». Mellom 12 og 18 timer tar det å overføre 52 000 tonn med kondensatet, som er på vei fra Sibir til USA.
- Liten miljørisiko
Miljøbevegelsen er kritisk, men daglig leder Ulf Hagen i Kirkenes Transit mener miljørisikoen ved omlastinga er mikroskopisk.
- Vi er jo 99,99 prosent sikker, for statistikken sier at det veldig sjelden skjer uhell - og da snakker man bare om liter. Dessuten er dette en velutprøvd metode, sier Hagen.
En million tonn
Hver tiende dag framover mot sommeren kommer tankere til å laste om ved Ropelv. I overkant av en million tonn kondensat blir i denne perioden omlastet her, og skipene blir i følge Kirkenes Transit neppe særlig større - foreløpig.
- Men vårt videre ønsker er å ta råolje, og da trenger vi større skip. Får vi anlending til å kunne gjøre dette i framtida, så snakker vi om i overkant av ti millioner tonn årlig, sier Ulf Hagen.
Kritisk
Like før jul ble det gjennomført beredskapsøvelse i Bøkfjorden. Oljevernutstyret fungerte som det skulle, og Nord-Norsk Beredskapssenter slo fast at risikoen for oljesøl er liten. Men verken Miljøvernforbundet eller Bellona føler seg trygge.
- Det i seg selv er ikke nok ut i fra at det burde ha vørt gjennomført en helhetlig konsekvensanalyse om denne type aktivitet, sier Bellona-leder Frederic Hauge
- Det de demonstrerte på beredskapsøvelsen vil ikke kunne ta noe større uslipp. Da snakker vi om noen hundre tonn, og det vil de ha problemer med å håndtere, sier pressekontakt Ja Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund.
SFT har gitt tillatelse til 25 omlastinger fra skip til skip i Bøkfjorden i Sør-Varanger. Omlastingen skal foregå med skip på inntil 75 000 dødvekttonn.