- Norge har en forsvarlig beredskap i forhold til den økte oljetransporten fra Russland og ned langs norskekysten. Det sier fiskeriminister Svein Ludvigsen, som nå har det øverste ansvaret for beredskapen.
-Vi er kjent med at Russland nå bygger opp sin oljeaktivitet i nord-områdene, og har tatt forholdsregler i forhold til transporten langs norskekysten. Vi har erfaring fra Nordsjøen og Mongstad, og jeg kan si at vi har og vil få en forsvarlig håndtering av disse tingene, sier Ludvigsen.
-Ikke dramatisk
Ludvigsen innrømmer at han ikke er kjent med planene om å benytte atomubåter i transporten av olje, og mener det kan bli en sak for den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO. For Ludvigsen er det ikke "dramatisk nytt" at 10 av tankerne som nå trafikerer langs norskekysten har vært i arrest på grunn av dårlig teknisk stand, og at 15 av båtene er svært gamle. En av båtene ble tvunget 200 nautiske mil fra land av franske myndigheter. Ludvigsen mener regjeringa er offensiv for å bedre beredskapen.
-Vi har nylig vedtatt å etablere en kystovervåkningssentral. Vi arbeider med seilingsleder, bedre taubåt-kapasiteten og samarbeider med Russland. Men vi må huske at dette dreier seg om en lovlig trafikk, som er hjemla i det internasjonale lovverket. Det er lett å hause opp stemninga å få det til bli mere risikabelt enn det er, sier Ludvigsen.
Norges Naturvernforbund berømmer regjeringa for de tiltak som er satt iverk, men mener det likevel blir gjort alt for lite.
-Ikke god nok
- Det er ingen grunn til å si at beredskapen er god nok. Blant annet må teritorialgrensa utvides mer enn fra fire til 12 mil, som det nå arbeides med. Den må utvides til det dobbelte 24 mil, sier Tore Killingland, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.
Av
Bård Wormdal