SE OGSÅ: |
|
|
ALT OM: |
|
Av
Silja Arvola
Regjeringa har i dag vedtatt å opprette en ny kystovervåkningssentral i Vardø. Både Bodø, Lødingen, Tromsø og Honningsvåg og Vardø har kjempet innbitt om å få den nye sentralen, som blant annet får i oppgave å overvåke den økende russiske oljetransporten langs norske-kysten.
– Nærhet til Russland og distriktspolitiske hensyn er blant grunnene til at Vardø ble valgt, sier fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Mangelfull beredskap
Det har lenge blitt reist kritikk mot manglende beredskap for uhell til sjøs.
–Arbeidet for sikkerhet og beredskap langs kysten har høy prioritet. Utbyggingen av oljevirksomheten i Russland medfører en betydelig økning i trafikken av oljetankere utenfor Nord-Norge, og en trafikksentral i Vardø vil være et viktig bidrag for økt overvåking og sikkerhet, sier fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Fiskeriminister Ludvigsen viser til at Vardø har en strategisk beliggenhet i forhold til Barentshavet. Også distriktspolitiske hensyn tilsier at sentralen legges til Vardø. Regjeringen mener at en samlokalisering av trafikksentralen med Vardø Radio bør vurderes.
Byggestart innen to år
Detaljprosjekteringen av trafikksentralen for Nord-Norge starter straks og det tas sikte på byggestart senest i 2005. Byggekostnadene er anslått til rundt 134 millioner kroner og de årlige driftsutgiftene vil ligge rundt 12 millioner kroner.
Høringsrapporten om slepebåtkapasiteten i Nord-Norge blir nå vurdert i Fiskeridepartementet og regjeringen varsler at en kommer tilbake til denne saken til høsten i budsjettforslaget for 2004.