Av
Arnt Ryvold
I høst stod den øverste ansvarlige for oljevernberedskapen, fiskeriminister Svein Ludvigsen, fram og erklærte seg lykkelig over at oljevernberedskapen for Barentshavet nå var på plass, med beredskapsbåten "Skandi Beta" (bildet over). Idag kan NRK Troms og Finnmark avdekke et gapende hull i denne beredskapen. For nord for Bodø finnes ikke lenseutstyr som oppfyller oljevernmyndighetenes egne krav til krise-tømming av tankskip. Og det er mest råolje som tranporteres gjennom Barentshavet, forteller Ly.
|
Tankskipet "Moscow" i drift utenfor Finnmark i juni 2003. Foto: Forsvaret |
- De tall vi har fått viser at ca
60 % av transporten av olje gjennom Barentshavet er råolje. Bare 40 % er raffinert olje som dagens utstyr kan tømme. Hvis en tanker i havsnød med råolje ombord kommer i havsnød og tømming besluttes, må pumpeutstyret hentes fra Bodø. Kravet i et slikt tilfelle er at tømming skal være påbegynt før det er gått ett døgn. Ly bekrefter er at det blir vanskelig å få fram riktig utstyr i tide, hvis et slikt uhell skjer utenfor Øst-Finnmark. Det koster bare 2, 5 millioner i investeringsutgift for en fullverdig pakke i Finnmark for tømming av allslags olje, sier Ly.
Kystverket sendte tidlig i år inn en behovsanalsyse med kostnadsoverslag til Fiskeridepartementet. Men ingenting kom i statsbudsjettet, eller senere i høst. Dermed er situasjonen at den nyinnleide beredskapsbåten "Skandi Beta", som skal gjøre hovedjobben ved en tankskipskrise i Barentshavet, bare kan brukes på 40 % av oljen som transporteres gjennom Barentshavet.
- Kystverkets oppgave i denne sammenheng er å påpeke behov og kostnader, og så innrette virksomheten etter de bevilgninger som gis, sier seksjonssjef Johan Marius Ly til NRK Troms og Finnmark.