|
Oljetankeren "Moscow". Foto 330-skvadronen. |
Verdens Naturfond, WWF, i Norge vil ha russiske oljetankere lengre fra kysten. Men får motbør fra Kurt Oddekalv i Miljøvernforbundet.
Av
Silvana Elisabeth Granlien
Fagsjef Andreas Tveteraas i WWF mener det er uforsvarlig at oljetankere kan passere i norsk territorialfarvannet i de fiskerike områdene mellom Vardø og Nordkappbanken.
Den korte avstanden til kysten kan få katastrofale følger om det skjer en ulykke, sier Tveteraas.
Fiskere reagerer
Det har kommet mange negative reaksjoner på fiskeridepartementets planer, blant annet fra Fiskarlaget. Trafikken det er snakk om er hovedsakelig russiske oljetankere på vei mellom oljeterminaler i Nordvest-Russland og kontinentet.
I dag kan tankerne gå hvor de vil i internasjonalt farvann. Derfor er det fornuftig med en seilingsled, en fast rute, for å få kontroll med trafikken. Men det er verken fornuftig eller rimelig at Fiskeridepartementet ikke har fått laget en konsekvensutredning av saken, mener Tveteraas.
Miljøvernerne krangler
Naturvernforbundet avviser kravet fra Verdens Naturfond om at oljetankere til og fra Russland på tvinges lengre ut fra kysten.
Leder for Naturvernforbundet, Kurt Oddekalv, mener at en grense på 12 nautiske mil er tilstrekkelig.
Han viser til hva som skjedde da tankeren "Prestige" havarerte utenfor Spania. Da forsøkte spanske myndigheter å taue båten til havs. Dermed knakk tankeren og forurensningen fra havariet nådde større deler av kysten.
Oddekalv er fornøyd med forslaget fra departementet om en grense på 12 nautiske mil og mener det kan begrense skadene om en ulykke skulle skje.
Miljøvernforbundet er likevel enig med Naturvernforbundet om å forene krefter for å presse frem en best mulig oljevernberedskap.