– Useriøst opplegg, og altfor farlig. Det sier fagfolk om regjeringas plan for å la trålerne slepe oljetankere i havsnød.
Av
Bård Wormdal og
Odd-Asbjørn Brovold
|
Er mannskapet på trålerne skikket til å slepe en tanker? Nei, mener de proffe konkurrentene. |
De to største bergingsselskapene til sjøs retter nå skarp kritikk mot regjeringens bruk av fiskebåter for å bedre oljevernet. Fredag ble det endelig klart at 100 fiskebåter skal kunne brukes for å bedre slepebåtkapasiteten for den økende kyst-trafikken med russisk olje.
– Farlig
Men både Taubåtkompaniet og Buksèr og Berging mener at verken fiskebåter eller mannskap er egnet til kritiske slepeoppdrag.
Bergingsjef i Buksèr og Berging, Dan Voll, sier sleping av oljetankere med fiskebåter kan føre til farlige situasjoner.
Taubåtkompaniet mener myndighetenes bruk av fiskebåter i oljevernberedskapen er på grensen til å være useriøs. Verken drillingen av mannskapet eller stabiliteten kan bli god nok, sier bergingsjef Inge Grøtting.
Det var i går kveld ikke mulig å få en kommentar fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Skeptiske fagfolk
De to selskapene som nå kritiserer regjeringas opplegg, har sin egen kake å mele – men er ikke alene om å være kritiske.
NRK har i dag snakket med flere fagfolk blant annet på Marintek i Tronheim og hos flere selskap som leverer konstuksjon og design på moderne fiskefartøy. Konklusjonen er at moderne fiskefartøy både har slepekraft og utstyr for å slepe, selv store oljetanktere. Betenkeligheten er knyttet til om fiskefartøyene har stabilitet nok til å håndtere en stå stort fartøy.
Holde igjen
Men avtalen med Fiskeridepartementet er ikke at trålerne skal erstatte slepebåtene. Derimot skal de i slike tilfeller forsøke å holde igjen havaristen slik at den ikke «ræk i fjæra».
Fagfolkene vi har snakket med er entydige i at moderne fiskefartøy har kapasiteten som skal til for å kunne klare dette. Hard manøvrering med slike slep er imidlertid ikke å anbefale.
Beregninger
Et forslag fra en fagmann på området er at alle båtene gjennomgår beregninger av stabilitet før det blir aktuelt å bruke dem til denne oppgaven.
Forøvrig har flere fiskefartøy nesten like stor trekkraft som de slepebåtene som likevel skal inn i beredskapen langs kysten av Nord-Norge i løpet av noen måneder.