Sylvi Listhaug spiller inn Facebook-video i New York
Foto: Anders Tvegård / NRK

Sylvis verden

«Du er dyrebar». «Du kjemper for oss». «Glad i deg». Hva er det med Sylvi Listhaug som gjør at hun tar av på Facebook?

I en kakofoni av bilhorn, trafikk og sirener står Listhaug og rådgiveren på gata på Manhattan i millionbyen New York.

Med sitt karakteristiske smil ser hun rett inn i rådgiverens mobilkamera og forklarer at hun er i USA for å sikre viktige returavtaler.

Kort tid etter er videoen lastet opp på Facebook-siden til innvandrings- og integreringsministeren fra Fremskrittspartiet. Følgerne ser Listhaug fortelle at hun reiser hjem i kveld for å «fortsette kampen for en streng og bærekraftig innvandringspolitikk».

– Men nå må vi også feire at vi har rundet 75 000 følgere på Facebook. Inviter venner, slekt, alle dere kjenner til å joine gjengen, slik at vi kan få ut budskapet vårt til enda flere.

På et kontor på psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo spiller førsteamanuensis Sigrun Marie Moss av videoen på pc-en sin. Hun forsker på hvordan psykologi kan brukes til å forstå politiske prosesser, og beskriver hvordan Listhaug lykkes med å fremstå som en representant for alle som ønsker en strengere innvandringspolitikk.

– Hun klarer nettopp dette med å oppfordre til et «vi». Hun forfekter ikke bare sitt syn, men klarer å skape et meningsfellesskap. «Jeg får til et tryggere, sterkere vern for landet, men nå må vi jobbe sammen for dette, vi må få ut vårt budskap».

– Snakker så folk forstår det

Det siste året har Listhaugs «vi» vokst med nesten 70 000 nye følgere på Facebook.

Tall NRK har hentet ut fra analyseverktøyet Falcon viser at ingen andre norske toppolitikere er i nærheten av Listhaugs vekst. Antall følgere har mer enn tidoblet seg på ett år.

Selvfølgelig spiller det en stor rolle at Listhaug i desember i fjor forlot landbruksdepartementet og tok over norsk politikks mest betente område: innvandring og integrering.

Men det er ikke hele forklaringen. Justisminister Anders Anundsen var for eksempel ikke i nærheten av å ha like mange følgere den gang han styrte asyl- og innvandringspolitikken.

Det siste året har Listhaugs «vi» vokst med nesten 70 000 nye følgere på Facebook. Tall NRK har hentet ut fra analyseverktøyet Falcon viser at ingen andre norske toppolitikere er i nærheten av Listhaugs vekst. Antall følgere har økt med over 1144 prosent på ett år.

VIDEO: Se hvordan Listhaug bruker Facebook for å nå ut til velgerne.

Allerede før hun ble innvandringsminister gikk Listhaug ut mot «godhetstyranniet» i innvandringsdebatten. Hun ville ha seg frabedt at Frp-ere og andre som tok til orde for en strengere asylpolitikk angivelig ble stemplet som fæle folk uten medmenneskelighet.

Nettopp frykten for å bli stemplet som fremmedfiendtlige gjorde at mange av Listhaugs følgere kviet seg for å bli intervjuet da NRK tok kontakt. Men Torgrim Diseth fra Jømna i Hedmark sa ja til å snakke med oss. Selv stemmer han ikke Frp, men han liker Listhaug fordi hun «snakker et innvandringsspråk som folk forstår».

– Hun som leder viser at vi er obs på at dette ikke bare er regnbuens glade barn, og at det faktisk er et problem å få så mange ikke-vestlige innvandrere på så kort tid. Listhaug tør å si ting som de politisk korrekte ikke tør si i frykt for å bli kalt rasister, sier 42-åringen.

Torgrim Diseth roser Listhaug på facebook
Foto: Skjermdump

Også mynthandler Håkon Finsland fra Vennesla er blant de ni prosent av Listhaugs følgere som deltar aktivt ved å kommentere, dele eller like det Listhaug legger ut.

Engasjementet er langt høyere enn på statsministerens side, der bare litt over én prosent av følgerne gjør noe aktivt med det Solberg deler på Facebook.

– Listhaug snakker rett fra levra, lett forståelig for det norske folk. Jeg synes for mange politikere ikke er klare nok i budskapet sitt. De kan synse og mene ditt og datt, men Listhaug er klartalende og står for det hun sier, sier Finsland til NRK.

Håkon Finsland foran en pc-skjerm

FAN: «Du er dyktig, svarer godt for deg og er rakrygget», skriver Håkon Finsland til Listhaug på Facebook. Selv anslår han at han er innom siden flere ganger i uken.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Listhaug får også en god del kjeft. Noen mener hun ikke strammer inn hardt nok, fort nok. Andre anklager henne for en kald og kynisk tone i innvandringsdebatten.

«Jeg beskytter ryggen din, Sylvi»

Men den røde tråden i kommentartrådene under Listhaugs innlegg er ros, støtte og heiarop.

Listhaug utropes som en «stor velsignelse for landet» som «skinner som et stort lys i mørket». Hun kalles «Norges engel» og mange sier at de er glade i henne. Hun takkes for å stå imot «godhetspolitiet», og får skryt fordi hun «tør være politisk ukorrekt» i innvandringsdebatten.

Skjermdump: Ingen andre kjemper for oss
Foto: Skjermdump

Hva er det som gjør at mange av Listhaugs Facebook-følgere uttrykker en så euforisk støtte?

Ifølge Moss ved psykologisk institutt kan én forklaring være at Listhaug gir noe som folk som ønsker en strengere innvandringspolitikk muligens har savnet: En klar og tydelig talsperson.

– Nå har man noen som helt eksplisitt sier at hun ikke er interessert i å være politisk korrekt. Hennes uttalelser gir gjenklang hos folk som lenge har forfektet disse synspunktene, men som kanskje ikke har følt seg representert på samme måte, sier Moss.

Skjermdump: du står for det beste i landet vårt
Foto: Skjermdump

Moss mener Listhaug effektivt innlemmer velgerne i sitt politiske prosjekt når hun aktivt går inn og takker enkeltpersoner for støtten og legger ut videoer med samme budskap.

Sigrun Marie Moss

MEKTIG: – Facebook er et mektig redskap som Listhaug behersker godt, sier Sigrun Marie Moss.

Foto: Siv Sandvik / NRK

– Hun har klart disse retoriske grepene for å gjøre seg til noen som de oppfatter som en sann representant for et meningsfellesskap. I henne finner de noen de mener er en dyktig politiker, og som de mener står fast på det hun har sagt hun skal gjøre. Hun forfekter en urokkelighet, og skaper et nærmere bånd til sitt publikum, sier Moss.

Redaktør Listhaug

Ifølge Listhaug selv er det ikke noen bevisst strategi bak måten hun henvender seg til følgerne på. Hun sier det er naturlig for henne å snakke med folk, og ikke til folk.

Men hva hun velger å dele og måten hun gjør det på er aldri tilfeldig.

Målet er å få flere følgere, slik at budskapet når ut til flere. Da må man legge ut poster som engasjerer, og som deles og spres så de dukker opp på Facebook-veggen til så mange som mulig.

– I dagens mediesamfunn er det slik at saker kommer og går. Det er ikke slik at alle sitter og følger med på alt det politikerne sier i nettavisene. Men mange er på Facebook. Derfor kan du nå mange der, som kanskje ikke bruker tiden sin på å følge med på den politiske diskusjonen, sier Listhaug.

Sylvi Listhaug sjekker sin egen Facebook-side, mens rådgiver Espen Teigen drikker kaffe i bakgrunnen

GRATIS: På Facebook kan brukerne betale for å få større spredning på det de legger ut. – Vi har ikke brukt ei krone. Som sunnmøring har jeg ikke lyst til å fylle lommene til Facebook, sier Listhaug.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Det er tidlig fredag morgen på Listhaugs statsrådkontor i Nydalen. Sammen med rådgiver Espen Teigen saumfarer Listhaug nettavisene på jakt etter noe å kommentere og dele.

– Denne er jeg fristet til å legge ut. Det er drøyt. Gubba noa, mumler Listhaug når hun kommer over VGs sak om at SVs eldrebyråd i Oslo anklages for å opptre uhøflig og nedlatende på sykehjemsbesøk.

Men selv om saken pirrer, blir den liggende. I stedet legger hun ut lederartikkelen fra samme avis, som slår fast at det er smart pengebruk av Listhaug å bruke 105 millioner ekstra neste år på å sende ut utlendinger som er ulovlig i landet.

– Jeg er først og fremst opptatt av å få ut vårt budskap. Det bør ikke være mer enn maks tre oppdateringer hver dag, forklarer hun.

På Facebook kan politikerne redigere sin egen versjon av virkeligheten. Få gjør det bedre enn Sylvi Listhaug.

Da VG slo opp «Frp-Sylvi: Nei til nasjonalt niqab-forbud i skolen» tok Listhaug grep.

– Da fant jeg ut at Facebook var en veldig god kanal å bruke, nettopp for å korrigere det bildet. Jeg har alltid vært for å forby kvinneundertrykkende plagg, men så er vi i regjering med et parti som har et annet syn på det, og da var det viktig for meg å få ut budskapet om hva jeg personlig står for, og hva partiet mitt står for.

Først la hun ut en kommentar der hun spilte ballen over til Arbeiderpartiet. Knappe to timer etterpå var hun ute med en video der hun gjentok budskapet. Også her ber hun seerne «spre videoen til alle dere kjenner, slik at vi får ut det som er riktig».

Over 5500 fulgte oppfordringen og delte videoen, som i skrivende stund er sett av mer enn 265 000 personer.

Som Listhaug selv sier:

– Det er en veldig effektiv måte å gjøre det på.

Uten kritiske motspørsmål og journalistiske vinklinger får hun ut sitt budskap på sine premisser.

– Det redaksjonelle mellomleddet forsvinner. Den kritiske offentligheten mangler, og det blir ingen diskusjon om det politikeren sier er riktig, sier professor ved Senter for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Gunn Enli.

– Det blir også en ekkokammereffekt. Det er kanskje noen som bare følger ett politisk parti eller én politiker. Da får man inntrykk av at det bare finnes én sannhet, og man får en ensidig fremstilling av virkeligheten.

Da Enli studerte hvordan norske partiledere bruker sosiale medier, fant hun at politikere, som gjerne klager over medienes personfokus, likevel bruker sosiale medier til nettopp å trekke frem det personlige.

Forskjellen er at topp-politikerne istedenfor å bli iscenesatt for å tilpasse seg redaksjonelle kriterier og medialiseringslogikk, iscenesetter seg selv.

Gunn Enli / Norsk medietidsskrift 03/2015

Etter at Sylvi Listhaug og ektemannen stilte opp i Se og Hør tirsdag for å fortelle at hun venter barn, delte hun artikkelen på Facebook:

«Espen og jeg gleder oss veldig. Barna er blitt så store, så jeg gleder meg veldig til å få en liten baby i huset igjen».

– En del forskere mener at denne type ikke-politisk kommunikasjon fra en politiker bidrar til å menneskeliggjøre dem. I og med at de ter seg som folk flest, blir det lettere for oss å identifisere oss med dem, og dermed lettere å tenke oss å stemme på dem, sier førsteamanuensis ved Westerdals, Anders Olof Larsson.

En perfekt storm

På Listhaugs Facebook-side strømmer lykkeønskningene om graviditeten inn. Over 760 av dem så langt.

Og som vanlig er Listhaug ivrig med å kommentere kommentarene.

Skjermdump: gratulerer og svar graviditet
Foto: Skjermdump

– Hun er ekstremt aktiv med å svare mennesker som kommenterer på hennes Facebook-side. Det er veldig spennende. Det er sjelden man ser såpass profilerte politikere som henne gjøre det, sier Larsson.

Forsker Anders Olof Larsson på sitt kontor på Westerdals

SOSIAL POLITIKK: Anders Olof Larsson forsker på hvordan politikere og politiske partier bruker sosiale medier for å nå ut til folk.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Han sier Listhaugs enorme vekst på Facebook kan beskrives som en «perfekt storm», der et brennbart tema som innvandring møter en aktiv politiker som behersker mediet.

Hets blir stående

Men av og til blir stormen for kraftig.

Både enkeltpersoner og grupper er blitt hetset på Listhaugs Facebook-side.

Langt fra alt blir fjernet.

Montasje med kommentarer om Mani på Listhaugs Facebook-side

OVER STREKEN: Etter at AUFs Mani Hussaini kalte Listhaug ei kjerring 1. mai, oppfordret statsråden sine Facebook-følgere til å føre en saklig debatt og vende det andre kinnet til. Som disse skjermdumpene viser hørte ikke alle etter.

Foto: Montasje / Skjermdump Facebook

Listhaug har tidligere sagt at døgnet ikke har nok timer til å slette all hets. Unnskyldningen ble avfeid som «bare tull» av eksperter på sosiale medier. De mener Listhaug har redaktøransvar og dermed må rydde opp.

Men fortsatt er det kun Listhaug og rådgiveren som styrer siden.

– Dette pågår døgnet rundt. Uansett om vi hadde ansatt en person til til å dekke det, så er jeg slettes ikke sikker på om vi hadde greit å fange det. Men vi gjør en stor jobb, min rådgiver gjør så godt han kan. Det kommer vi til å fortsette med, sier Listhaug.

Rådgiver Espen Teigen forteller at han røkter siden både seks om morgenen og ett på natten.

– Alt er individuelt, og du må ta en vurdering på hver enkelt kommentar. Og tusen kommentarer i løpet av ett døgn, er tusen forskjellige beslutninger om den skal stå eller ikke. Det er en vanskelig grensedragning hele tiden.

Ingen ting tyder på at han får mindre å gjøre framover.

Sjefen hans er klar på at jakten på nye følgere fortsetter.

– Facebook er en fantastisk mulighet til å nå folk, uten at det blir filtrert gjennom media. Du får ut det budskapet du faktisk vil, direkte til dem som følger siden din.