Hopp til innhold

Fortsatt usikkert om det blir vekterstreik

Ni timer på overtid satt fortsatt partene hos Riksmekleren for å forsøke å avverge en vekterstreik. LO-leder Roar Flåthen sier det fortsatt ikke er lagt frem noen skisse til løsning.

Sikkerhetssjekk ved Gardermoen

Køene i sikkerhetssjekken på Gardermoen kan bli lange dersom vektere fra G4S blir tatt ut i streik fredag morgen.

Foto: Jonas Sætre / NRK

Mens Unio, LO stat og YS stat går til frivillig mekling uten å avblåse streiken, kan det bli konflikt i vekterbransjen fra fredag morgen.

Meklingsfristen gikk ut ved midnatt natt il fredag, og dersom partene ikke blir enige kan en streik ramme flere flyplasser og skape kaos.

Kan bli flykaos i ettermiddag

Meklingen foregår mellom NHO Service på den ene siden og YS-forbundet Parat og LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund på den andre.

Det er ansatte i G4S Aviation og Securitas Transport Aviation Security som tas ut i streik fra fredag klokken 6 om det ikke blir enighet.

Da meklingsfristen utløp ved midnatt natt til fredag, pågikk meklingen for fullt, og meklingen pågår fortsatt klokken 09.00 fredag morgen.

Bjørn Ove Fjellandsbø, kommunikasjonssjef for NHO Service presiserer at vekterne vil møte på jobb som normalt i dag, og at streiken ikke vil bli satt i gang før 6 timer etter et eventuelt brudd.

Dermed kan flypassasjerer som skal reise fredag ta det med ro - i alle fall til til i ettermiddag.

LO leder Roar Flåthen

LO-leder Roar Flåthen mener det er for tidlig å si om det vil komme en løsning i løpet av dagen.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Ikke lagt frem skisse

Roar Flåthen har fulgt forhandlingene, men forlot fredag morgen vekter-meglingen.

Han sier til NRK at det er dialog mellom partene, men mener det er for tidlig å si om det vil bli enighet i løpet av parten.

– Det har jeg ingen formening om, det er for tidlig å si på det nåværende tidspunkt, sier Flåthen, som viser til megler for å forklare hva uenighetene består av.

– Det er dialog, det er ikke avklart om det er konflikt, eller ikke.

– Er det lagt frem noen skisse ennå?

– Nei, sier Flåthen, som påpeker at meklingen fortsetter.

Dag Nafstad

Mekler Dag Nafstad hos Riksmekleren torsdag kveld.

Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix

Kaos

Dersom det blir streik i vekterbransjen fra fredag 1. juni vil dette kunne få betydelige konsekvenser på OSL.

En storstreik blant vekterne vil føre til kanselleringer og forsinkelser i trafikk fra Norges hovedflyplass og flere av de andre store flyplassene i Norge.

Ifølge Oslo lufthavn Gardermoen vil kapasiteten i sikkerhetskontrollen reduseres fra ca. 4000 passasjerer i timen, til ca. 500, dersom det blir streik.

«Kanselleringer og store forsinkelser vil forekomme dersom meklingen ikke fører frem. Flytrafikk fra Oslo Lufthavn til andre destinasjoner i Sør-Norge vil da ikke bli prioritert. Flyselskapene kommer til å prioritere internasjonal trafikk og fly til Nord-Norge», heter det på Oslo lufthavns hjemmesider.

Flyplassen oppfordrer passasjerer som ikke må reise i dag, fredag 1, juni, om å finne andre reisemåter, og kansellerer eller booker om flyreisen til en senere avgang.

Flere flyplasser berørt

Parat har varslet at organisasjonen tar ut 250 medlemmer på Gardermoen og 50 på Rygge i en eventuell streik. I tillegg vil Norsk Arbeidsmandsforbund ta ut 150 medlemmer på Gardermoen.

Førsteuttaket fra Arbeidsmandsforbundet omfatter 1797 ansatte innen vakttjenester, verditransport, minibanker, bomstasjoner, alarmsentraler og flyplasser.

Foruten Gardermoen og Rygge vil Bergen lufthavn Flesland, Stavanger lufthavn Sola, Trondheim lufthavn Værnes og Tromsø lufthavn Langnes bli berørt.

Forberedt på det verste

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn sa en eventuell streik blant vekterne får store konsekvenser for hele flyplassen.

– Vi regner med en driftskapasitet på 10–15 prosent av det normale. Det vil få enorme konsekvenser for trafikken ved flyplassen. Med de vaktene som blir igjen kommer vi til å prioritere å få inn mannskap til flyene som eventuelt må fly flyene til andre flyplasser, og deretter passasjerer. Vareleveringer og andre ansatte vil bli lavest prioritert, sier Jo Kobro til NRK.

Strengere krav

– Det blir stilt andre og strengere personlige krav til sikkerhetskontrollører på flyplasser enn til andre vektere. Det er myndighetene som stiller krav til utdanning og sertifisering av sikkerhetskontrollørene på flyplasser. Det må også vises i lønningsposen, sier Lars-Petter Larsen, forhandlingsleder i Parat til NTB.

Parat krever 1.350 kroner mer i måneden til flyplassvekterne. I tillegg krever organisasjonen at flere får fulltidsjobb.

Grunnlønna for en heltidsansatt vekter med ti års ansiennitet er 290.000 kroner, ifølge Larsen. Han sier at også minstelønnssatsene må økes betraktelig i dette oppgjøret.

– Andre lavlønnsbransjer har fått betydelige økninger i årets forhandlinger med NHO. Vi vil ikke være fornøyd med noe mindre, sier Larsen.

AKTUELT NÅ