I inneværende skoleår har 48.423 elever fått innvilget ekstra hjelp i skolehverdagen. 8 prosent får nå spesialundervisning, viser foreløpige tall fra Grunnskolens Informasjonssystem.
Politisk mål om å få ned tallet
– Når 8 prosent av elevene må ut av klassen for å lære, kan vi vel si at vi har et system som har bevist at det ikke fungerer, sier professor i pedagogikk Thomas
Nordahl til Dagbladet.
I tiende klasse får 6.766 elever ekstratiltak på skolen. Det er 2.500 flere enn for fem år siden.
– Politisk er det et mål at antall elever som får spesialundervisning skal gå ned, og a tinnsatsen skal settes inn tidlig. Den virkeligheten vi ser i skolen er helt motsatt, og for hvert eneste år blir den mindre lik politikernes drømmebilde, sier pedagogikkprofessor Peder Haug.
– Ikke negativt
Utviklingen er ikke negativ, mener Utdanningsdirektoratet.
– Tallene viser at elevenes rettigheter er sikret, og det viktigste er at alle får tilrettelagt undervisning, enten det skjer som spesialundervisning eller som ordinær undervisning, sier avdelingsdirektør Anne Berit Kavli i Utdanningsdirektoratet.