– Det er et mål at vi skal ta en større andel av den globale turismen. Det må myndighetene og næringen i Norge jobbe sammen om. Vi må markedsføre opplevelsene i Norge bedre. Og opplevelsene må holde mål, sier Solheim til NRK.
– Tilby flere aktiviteter
Hun sier utlendingene ikke først og fremst oppsøker det ekstreme aktivitetene.
– Mange ønsker å vandre i fjellet eller i byer, sitte på hurtigruta og kjøpe noen utflukter, sier hun.
Solheim trekker frem Oslo, fjordene på Vestlandet og Bergen som porten til fjord-Norge, samt det arktiske i nord som de viktigste reisemålene i Norge.
– Nordkapp og Lofoten er ganse kjent internasjonalt og gjør det bra. De begynner nå å få tilbake de turistene de mistet under finanskrisa, sier Solheim.
– Naturen er viktig, men det er først og fremst opplevelsene og aktivitetene vi selger når vi selger Norge. Vi må tilby organiserte aktiviteter i pakker. Vi begynner å få et godt utvalg at økoturisme-bedrifter, selskaper som tilbyr gardsturisme, fisketurer i Lofoten og båtturer på fjordene, sier Solheim.
- LES:
- LES:
Tror på utenlandsvekst
Hun forteller at reiselivsbransjen i Norge tror på 15 prosent utenlandsvekst i år.
– Vi er et av verdens dyreste ferieland, og mange utlendinger er hardt rammet av finanskrisa, så det er en utfordring for bransjen å få flere til å reise til Norge. Samtidig er det en utfordring hvordan man skal få nordmenn til å legge igjen flere penger her hjemme, sier Solheim.
De utenlandske og norske reisende bruker mer enn 105 millarder kroner i Norge i løpet av sesongen.
Mange bransjer tjener på turismen
HSH legger vekt på at pengene som legges igjen spres på mange bransjer.
- Hoteller og overnattingstjenester tar omlag 15 prosent
- Restauranter og kafeer: 15 prosent
- Transport: 35 prosent
- Turoperatører og reisebyråer: 11 prosent
- Museer, sportsaktiviteter: 3 prosent
- Vare- og tjenestehandel: 32 prosent
(Kilde: Statistisk sentralbyrå)
I reiseundersøkelsen fra HSH kommer det frem at nordmenn tror lavere prisnivå, bedre veier og bedre informasjon om opplevelser og aktiviteter vil gjøre Norge til et mer attraktivt ferieland, både for nodmenn og utlendinger.
LES: